Real Time Marketing (RTM) – czym jest i dlaczego warto z niego korzystać?

Czym jest real time marketing? Dlaczego firmy powinny reagować natychmiastowo na bieżące wydarzenia? Jak to robić? W dalszej części artykułu postaram się odpowiedzieć na te pytania. Zacznijmy jednak od tego, że jeszcze do niedawna przygotowanie, przetestowanie i uruchomienie kampanii reklamowej zabierało marketingowcom nawet miesiąc. Jednak w 2023 roku, kiedy 7 na 10 polskich użytkowników Internetu korzysta jednocześnie z laptopa, smartfonu lub innego urządzenia, takie podejście wydaje się już nieco przestarzałe.

Chcemy mieć wszystko od ręki, więc marki nie mogą pozwolić sobie na to, aby opierać się wyłącznie na zaplanowanych działaniach marketingowych. Szeroka dostępność informacji, wieloma kanałami jednocześnie, doprowadziła do upowszechnienia się zjawiska znanego jako real time marketing, w skrócie RTM. Marketing w czasie rzeczywistym, jak sama nazwa wskazuje, dzieje się tu i teraz. 

Liczy się szybkość reakcji

Real time marketing to bieżące reagowanie na wydarzenia, których nie sposób przewidzieć. Według niektórych badań optymalny czas reakcji wynosi zaledwie 2 minuty. Obowiązuje tu zasada: kto pierwszy, ten lepszy. Marka, która jako pierwsza wykorzysta potencjał gorącego newsa, może liczyć na błyskawiczny przyrost zasięgów i obserwujących. Pierwsi naśladowcy również wiele zyskają. Natomiast firmy, które zareagują zbyt późno, na przykład kolejnego dnia, niestety będą musiały obejść się smakiem. Dzieje się tak dlatego, że użytkownicy będą już zmęczeni zalewem podobnych treści. To, co początkowo ich bawiło, szybko zdąży się znudzić.

Konkludując, bardzo istotne są czujność i refleks. Jeśli zamiast zlecać pisanie postów do social mediów copywriterowi, robisz to samodzielnie, skorzystaj z poniższych rad. Po pierwsze: na wszelki wypadek przygotuj sobie szablony grafik, które łatwo edytować. Po drugie: jeśli to możliwe, zanim puścisz post do obiegu, zapytaj współpracowników o opinię na jego temat. To, co Tobie wydaje się bardzo zabawne lub błyskotliwe, obiektywnie niekoniecznie się przyjmie. Nie zapomnij także o doborze adekwatnych hasztagów, które w mediach społecznościowych takich jak Twitter, Instagram czy LinkedIn mają ogromną moc – pomagają treściom stać się viralem.

Real time marketing – korzyści

Dobrze przeprowadzony real time marketing pozwoli Twojej marce zyskać przede wszystkim widoczność, zainteresowanie, user generated content, czyli content wykreowany przez użytkowników, rozpoznawalność i wiarygodność. Finalnie to wszystko przełoży się na wzrost sprzedaży Twoich produktów i usług.  

A może należysz do grona osób, do których przemawiają wyłącznie liczby? Według badań Smart Insight, aż 76% firm korzystających z real time marketingu twierdzi, że wpłynął on na zwiększenie zaangażowania odbiorców. Ponad połowa uczestników badania odnotowała wzrost zadowolenia klientów, natomiast nieco ponad 1/3 zauważyła większe zasięgi i wzrost liczby obserwujących. 

Real time marketing – praktyczne przykłady 

Na koniec przyjrzyjmy się kilku ciekawym kreacjom, które mogą stanowić dla każdego, kto zajmuje się copywritingiem, cenną inspirację. W połowie lutego 2023 roku w sieci zawrzało po tym, gdy marka InPost w komunikacie skierowanym do kontrahentów napisała „Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat”. Wywołało to lawinę postów z kont znanych marek, które w zabawny sposób instruowały swoich klientów w kwestii deklinacji ich nazw. Już tradycyjnie, jedną z pierwszych marek, która podłapała viralowy potencjał tego newsa była Żabka Polska

Jeśli chcesz nauczyć się real time marketingu, obserwuj także media społecznościowe należące do marki Ikea. Pod koniec 2022 roku firma w mistrzowski sposób nawiązała do hitu Netflixa pt. Wednesday. Zaprezentowała grafikę z ozdobą w kształcie ludzkiej dłoni, która ma być oczywistym odniesieniem do Pana Rączki. 

A gdzie Polacy bawili się na wakacjach 2022? Użytkownicy TikToka na pewno wiedzą, że chodzi o słynną plażę w Stegnie. Wakacyjne pozdrowienia znad morza, autorstwa użytkowniczki o nazwie sarunia55, błyskawicznie stały się viralem. W tym przypadku Żabka Polska również zareagowała bezbłędnie. Korzystając z popularnego w tamtym czasie hasła, zareklamowała swój kubek z lodem. 

Jak ma się do tego copywriting?

Pewne jest, że warto sięgać po narzędzie, jakim jest real time marketing, natomiast bez wątpienia pisanie wartościowych lub zabawnych treści do social mediów wcale nie jest łatwym zadaniem. Zwłaszcza że w przypadku RTM trzeba działać szybko i trafnie.

Katarzyna Wacławska