Design thinking, czyli copywriter za pan brat z empatią

Kreatywność, skrupulatność, otwartość na nowe obszary tematyczne – to jedne z wielu cech, jakimi powinien charakteryzować się profesjonalny copywriter. Wśród nich szczególną rolę odgrywa także empatia, będąca filarem design thinking. Czym jest właściwie myślenie projektowe i jak powinien je wykorzystywać w swojej pracy copywriter? Sprawdźmy to!

Kiedy powstała idea myślenia projektowego?

Design thinking, czyli myślenie projektowe, to, w ogromnym uproszczeniu, model tworzenia produktów, usług, lub, w naszym przypadku, treści, który bazuje na dogłębnym zrozumieniu potrzeb użytkowników, odbiorców czy czytelników. Uważa się, że koncepcja ta powstała w Stanach Zjednoczonych na początku lat dziewięćdziesiątych w kuluarach Uniwersytetu Stanforda. Do programu nauczania wprowadzono tam design thinking w 2005 roku.

Wczuj się w rolę – etapy design thinking

1. Empatyzacja

Proces myślenia projektowego podzielić można na kilka etapów. Pierwszym z nich jest EMPATYZACJA. Copywriter powinien umieć wczuć się w rolę odbiorcy opisywanego produktu lub usługi i stworzyć jego profil. Należy uwzględnić czynniki takie jak wiek, płeć, status społeczny, wykształcenie, tryb życia, zainteresowania. Trzeba także zastanowić się, jakie problemy trapią przeciętnego konsumenta.

2. Diagnoza potrzeb

Kolejnym krokiem jest DIAGNOZA POTRZEB, będąca niejako podsumowaniem danych, zebranych w etapie pierwszym. Copywriter tworzy zagadnienie procesowe, nad którym będzie pracował, aby znaleźć rozwiązanie problemu.

3. Generowanie pomysłów i prototypowanie

Następnie opracowaniu podlega kwestia generowania pomysłów, które stanowią odpowiedź na zagadnienia ustalone w fazie diagnozy potrzeb. Na ich podstawie copywriter buduje prototypy – rozpoczyna wstępny etap realizacji pomysłów, np. w zakresie bloga czy działań marketingowych danej marki w sieci.

4. Testowanie rozwiązań

Ostatnią fazą design thinking jest testowanie wdrożonych rozwiązań – potencjalni odbiorcy zapoznają się np. z elementami kampanii reklamowej w sieci, a ich reakcje i opinie są podpowiedzią, co należy dopracować.

Skuteczny copywriter to dociekliwy copywriter

Proces design thinking w kontekście tworzenia treści dowodzi, że copywriter nie może przystąpić do pisania bez uprzedniego przygotowania się. Research, gromadzenie niezbędnych informacji, a także, wspomniana na samym początku empatia, to bardzo ważne elementy pracy. Bez nich teksty mogą być wprawdzie poprawne, ale nie są w stanie odpowiednio spełniać swoich ról – reklamować, zachęcać do zakupu, przekonywać do zmiany, poszerzać horyzontów.

Magda Bebel