Evergreen content a newsy

Treści uniwersalne czy content oparty na newsach – co wybrać? To pytanie często zadają sobie właściciele firm, zlecając copywriterom pisanie tekstów na strony internetowe, blogi i do social mediów. Z jednej strony chcemy pokazać naszym odbiorcom, że jesteśmy na czasie, z drugiej natomiast wiadomo, że newsy dezaktualizują się w błyskawicznym tempie. Co zatem wybrać?

Czym jest evergreen content?

Evergreen content to w dosłownym tłumaczeniu treść wiecznie zielona, czyli o długiej żywotności. Nie starzeje się ona tak szybko, jak newsy, dlatego z powodzeniem może ściągać ruch na stronę/bloga po tygodniach, miesiącach, a niekiedy i latach od daty pierwszej publikacji. Dodatkowym kryterium oceny, czy dana treść spełnia kryteria wiecznie żywej, jest poruszanie tematów, których popularność jest stała, niezależna od sezonu. Co więcej, tematy te powinny być omówione w sposób wyczerpujący; zawierać kompleksową wiedzę dotyczącą omawianych zagadnień.

Evergreen content – przykłady

Oto lista przykładowych treści, które bez wątpienia można nazwać ponadczasowymi:

  • odpowiedzi na często zadawane pytania (FAQ);
  • instrukcje obsługi, tutoriale;
  • recenzje produktów;
  • case study;
  • artykuły poradnikowe;
  • raporty branżowe;
  • wyniki badań;
  • listy i szablony;
  • słowniczki pojęć.

Nie pozwalaj treściom żyć własnym życiem

Treści poradnikowe, raporty, checklisty – tego rodzaju content wymaga dużej ilości pracy, jeśli ma stanowić dla odbiorców wartość również z upływem czasu. Niestety nie kończy się ona wraz z napisaniem i publikacją treści. Nie pozwalajmy contentowi żyć własnym życiem. Tekst, który ma potencjał do bycia evergreenem, może wymagać modyfikacji, uzupełnienia czy aktualizacji raz na jakiś czas. Dobra wiadomość jest taka, że evergreen content świetnie nadaje się do recyklingu. Ten sam wpis możesz ponownie opublikować w formie aktualizacji i promować po dłuższym czasie. Jednak zanim to zrobisz, sprawdź, czy treść nie wymaga przebudowy. Czasem będzie to dodanie kolejnego akapitu, innym razem uzupełnienie treści o nowsze dane.

Evergreen content – co nim nie będzie?

Oprócz treści opartych na nowinkach, do evergreen contentu nie możemy zaliczyć również artykułów o najnowszych trendach, a także analiz danych, które zmieniają się w krótkim okresie. Przyjrzyjmy się praktycznym przykładom. Załóżmy, że masz do opracowania content plan dla branży HR. Contentem evergreen będą artykuły typu: najczęstsze błędy popełniane podczas rozmów rekrutacyjnych,  X kroków do perfekcyjnego CV albo najlepsze narzędzia do tworzenia CV online. Z kolei treściami evergreen nie można nazwać analiz dotyczących zmian na rynku pracy w okresie kwartału czy półrocza. 

Teksty uniwersalne czy newsy?

Krótko mówiąc: jedno i drugie na przemian. Nie rezygnuj całkowicie z treści o charakterze newsowym. Jednak mając na uwadze, że ich zdolność do przyciągania ruchu na stronę jest ograniczona czasowo, przeplataj je bardziej uniwersalnym, ponadczasowym contentem. Treści te realizują nieco inne cele i przyciągają na stronę różnych odbiorców. Pamiętaj również o różnicowaniu formy contentu evergreen – publikuj artykuły, podcasty i krótkie formy video.