Jak zrobić z precla przynętę, czyli przepis na opisy kategorii
Dla niektórych sprzedawców opisy kategorii to jedynie dodatkowy tekst na stronie z produktami. Dla innych to niezbędny element, dzięki któremu klient lepiej zapozna się z asortymentem sklepu internetowego. Mogłoby się wydawać, że już sama branża i gama produktów, oraz ich opisów mówią same za siebie, jednak każdy SEO copywriter wie, że opisy kategorii mają wiele zalet. Przede wszystkim przyciągają uwagę, streszczają, czy w danej kategorii znajduje się to, czego szuka dany klient, podpowiadają zastosowanie produktu, mówią o jego wartości i co może być bardzo ważne, przyczyniają się do pozycjonowania, aby zainteresowani mogli trafić właśnie do Twojego sklepu.
Udowodnij, że to właśnie w Twoim sklepie klienci znajdą to, czego szukają
Dużo łatwiej tworzyć opisy kategorii dla niszowych branż, na które składa się niewielka liczba sklepów. Sukienki, torebki, buty czy zegarki oferuje mnóstwo sprzedawców, którzy biją się nie tylko na asortyment i ceny, ale również, na jakość opisów. Każdy wie, do czego służą buty, jednak sposób, w jaki je wypromujesz i przekonasz klienta, że to właśnie w Twoim sklepie znajdzie te wymarzone, zależy od Twojej kreatywności. Jeżeli jednak sprzedajesz produkty nie tak popularne, jak odzież czy obuwie, a ofert podobnych do Twojej jest niezbyt wiele, zadbaj o to, by klienci dowiedzieli się z opisu, z czym mają do czynienia, jak to wykorzystać i jak wyróżnia się od produktów konkurencji.
Zainteresuj, ale nie przestrasz
Pamiętaj, że klienci odwiedzają Twój sklep po to, by znaleźć pożądany produkt, porównać go z ofertą konkurenta i w końcu go kupić. Jeżeli ich cel jest sprecyzowany, chcą być pewni, że trafili do odpowiedniego działu, dlatego sprawdzają jego opis. Jednak nie przychodzą tu po to, by czytać długi artykuł — na te przeznaczone są inne miejsca, np. blog czy media społecznościowe. Zdarza się, że ściana tekstu, która pojawia się tuż po otwarciu witryny, pod którą dopiero po przescrollowaniu widoczne są produkty, może wystraszyć lub zniechęcić potencjalnego nabywcę. Aby tak się nie stało, proponuję zastosować zasadę above the fold, a więc zadbać, by opis produktów danej kategorii znajdował się powyżej linii zdjęcia, tak, aby odbiorca jednocześnie widział kres tekstu i pierwsze oferty. Trudno jest określić standard długości opisu. Nie powinien być ani za długi, ponieważ znudzi lub zniechęci przeglądającego, ani za krótki, ponieważ może nie dostarczyć istotnych informacji. Co do wspomnianej zasady above the fold, weź pod uwagę, że odpowiednio rozłożony tekst oraz grafika prezentująca produkty, widoczna bez konieczności przesuwania strony buduje w odbiorcach pozytywne doświadczenia.
Zadbaj, by opisy kategorii miały przejrzystą formę
Treści na stronę internetową muszą przyciągać wyróżnionymi hasłami. Warto, abyś zadbał o to, by opis nie był jednolitym tekstem, tylko podzielił go na akapity, wiersze i zastosował podtytuł. Dodatkowo podkreślenie ważniejszych haseł pogrubioną czcionką nie pozwoli ich przeoczyć.
Zachowaj umiar z SEO
Oczywiście opisy kategorii, to świetna opcja do wypromowania swojego sklepu w wyszukiwarkach. Jednak doświadczony SEO copywriter będzie pamiętał o tym, że algorytmy Google nie lubią przesytu. SEO najkrócej mówiąc, to słowa klucze, będące najczęściej wprowadzanymi do wyszukiwarki internetowej frazami. Dobrze jest znać potrzeby klientów i w hasłowej formie umieszczać je w tekście, ale jeśli się za bardzo nabrudzi, ktoś będzie musiał to posprzątać. Roboty Google z łatwością wykryją przesycony frazami opis i usuną go z wyszukiwarek lub zablokują kolejne Twoje treści. Jeżeli zależy Ci na tym, by były one łatwo wyszukiwane i zarazem estetyczne, zadbaj, by klucze nie zajmowały więcej niż 10% tekstu i były równomiernie rozmieszczone.
Opisy kategorii przez swoje przeznaczenie przypominają poniekąd precle. Z definicji precli możemy dowiedzieć się, że są to najmniej wartościowe teksty pisane pod wyszukiwarki. Nie daj się zwieść, ponieważ opisy kategorii są przede wszystkim dla klientów i często na tym, jak je stworzysz, oparte są ich decyzje zakupowe.
Stosuj język korzyści
Zapewne znasz potrzeby swoich klientów i potrafisz odpowiedzieć na często zadawane przez nich pytania. Jeśli nie, to pora, abyś się tym zainteresował. W marketingu ważne jest nie tylko to, by znaleźć klienta i sprzedać produkt, ale to by wejść z nim w interakcję, sprostać jego oczekiwaniom i zachęcić, by do Ciebie wrócił. Tworząc opisy kategorii, użyj w nich języka korzyści. Dobrze sprawdzi się tutaj zasada AIDA (Attention, Interest, Desire, Action). W polskim tłumaczeniu te cztery kroki składają się na: przyciągnięcie uwagi, prezentację produktu / produktów, wskazanie korzyści z zakupu i wywołanie pragnienia zakupu.
Wygodną opcją będzie również zawarcie w opisie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Stąd tak ważna jest znajomość potrzeb klientów. Odbiorcy otrzymają bazę informacji, jakich szukają o asortymencie, a Ty uwolnisz się nieco od często powtarzanych i kierowanych na Twoją skrzynkę mailową pytań.
Nie musisz oszczędzać się w pisaniu treści na stronę internetową swojego sklepu
Pomimo że opis kategorii nie powinien przyćmić samych produktów i przeważyć długością, możesz kontynuować go poniżej swojej oferty. Odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego to właśnie w Twoim sklepie klienci powinni dokonać zakupu i napisz o tym w ciekawy sposób. Nie wystarczy wspomnieć, że oferujesz produkty wykonane z najlepszej jakości materiałów. Opowiedz o tych materiałach, przedstaw historię związaną z pomysłem na stworzenie lub wprowadzenie akcesoriów. Sprawdź, jak opisy podobnych kategorii wyglądają u konkurencji, ale nie kopiuj ich i nie cytuj. Bądź lepszy i napisz je własnymi słowami. Jeśli kreatywne pisanie i stosowanie SEO nie są Twoją mocną stroną, pamiętaj, że copywriter nie musi wymyślać wszystkiego od zera. Może pisać teksty, wzorując się na już istniejących. Należy również pamiętać, że nadmierne kopiowanie i cytowanie, będzie uznane za plagiat.
Skorzystaj z alternatyw
Jeżeli dalej nie masz pomysłu na opisy, masz dwa wyjścia. Możesz skorzystać z usług doświadczonych copywriterów albo zamiast opisów, wykorzystując przeznaczone na nie miejsce zamieścić na stronie filtry, które skrócą czas wyszukiwania konkretnych przedmiotów lub pomogą określić przedział. Jeśli posiadasz szeroką ofertę, klient z pewnością doceni nie tylko to, co proponujesz, ale także to, że dbasz o jego komfort.
Monika Łojba