Ciekawe treści, czyli jak przyciągnąć uwagę odbiorcy

W jaki sposób urozmaicić teksty i jak zapewnić sobie zainteresowanie czytelników? Co zrobić, by generować więcej odwiedzin na blogu lub jakiejkolwiek innej stronie?

Artykuły, treści na strony internetowe, wpisy blogowe i do mediów społecznościowych – wszystko to jest nieodzownym elementem funkcjonowania Internetu, a zarazem sztuką wzbudzania zainteresowania i angażowania konsumentów. Chcąc przykuć uwagę czytelnika scrollującego na przykład media społecznościowe, w których zamieszczasz swoje wpisy, powinieneś pamiętać, że masz na to zaledwie sekundy. To bardzo mało. Dlatego kluczowe znaczenie ma tutaj kilka pierwszych wyrazów, które tworzą nagłówek – tak naprawdę to właśnie od niego się wszystko zaczyna i od niego wiele zależy!

Jak skutecznie przykuć uwagę odbiorcy?

Pierwszym krokiem do skutecznej komunikacji jest oczywiście umiejętność przyciągnięcia uwagi odbiorców. Na tym oczywiście nie koniec, bo drugim etapem – nie mniej istotnym – jest podtrzymanie jej. Im dłuższy komunikat, tym więcej motywacji musisz dostarczyć.

Dlaczego pozyskanie uwagi odbiorcy jest tak dużym wyzwaniem?

Każdy z nas ma swoje sprawy i na ogół brakuje nam czasu, więc czemu mielibyśmy poświęcać go jeszcze Tobie? Ponadto masz gigantyczną konkurencję – o czas i pieniądze każdego konsumenta na rynku walczy bowiem wiele firm jednocześnie. I kolejna rzecz: nie potrafimy się skoncentrować. Jak wynika z badań, przeciętny człowiek jest w stanie skupić swoją uwagę zaledwie przez 8 sekund. To jednak jeszcze nie koniec czynników wpływających na fakt, że ludzka uwaga stanowi dziś towar deficytowy. Aczkolwiek na pewno jest to pierwszy i najważniejszy krok, aby zaangażować potencjalnych klientów.

Formy prezentowania treści blogowych

Żeby stworzyć ciekawą treść, trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę także na jej formę. Nawet najbardziej merytoryczny tekst nie obroni się sam. Aby przyciągnąć czytelnika i utrzymać jego uwagę, potrzebuje wsparcia grafiki albo wideo. Jakie urozmaicenia zastosować, aby content był atrakcyjny? Warto połączyć treści edukacyjne z rozrywkowymi, tak by czytelnik nie tylko zdobył konkretną informację, ale przy okazji skojarzył również stronę z czymś interesującym.

Urozmaicenie „typowego” tekstu SEO lub „zwykłej” treści na stronę internetową

Nic tak nie działa na wyobraźnię potencjalnego czytelnika, jak obraz lub dźwięk. Odwraca na chwilę uwagę od tekstu, który – szczególnie gdy stanowi gęsto usianą ścianę – może niekiedy nużyć. Ponadto powoduje też wzrost zainteresowania stroną, dlatego każda treść słowna, uzupełniona o multimedia zawsze wzbudza większą ciekawość odbiorcy.

Relaksujący widok?

Podstawowe zasady tworzenia treści

Każdy dobry autor musi zdawać sobie sprawę z tego, że w tworzonych przez siebie treściach – niezależnie od tego, czy są to wpisy do social mediów, czy treści o innym przeznaczeniu – liczy się jednakowo tytuł, układ tekstu, nagłówek, statystyki, listy, cytaty etc. Aby dany tekst był w pełni profesjonalny i wartościowy, należy zadbać o dopracowanie wszystkich tych elementów.

Sposoby na przyciągnięcie uwagi czytelnika

W Internecie codziennie powstają miliony artykułów, jak znaleźć więc ten wyjątkowy? Jak będąc twórcą takiego tekstu sprawić, by odbiorca zainteresował się właśnie naszym? Oczywiście jest na to sposób – są nim chwytliwe nagłówki. To tytuł jest bowiem tym, na co jako pierwsze zwracamy uwagę. Nagłówek ma skupić nasz wzrok, a następnie sprawić, abyśmy kliknęli zawarty tuż pod nim link. Na tym polega moc przyciągania i to ona decyduje o tym, czy pozyskamy czytelnika, czy nie. Jak więc tworzyć nagłówki? Na co zwrócić uwagę, by zdobyły one popularność, były prawidłowe pod kątem SEO oraz najnowszych trendów?

Ustal grupę docelową

By określić naszą grupę docelową, musimy zacząć od uzgodnienia podstawowych kryteriów – wiek, płeć, pochodzenie, miejsce zamieszkania itp. Czynniki te nie tylko wpływają na język, jakiego użyjemy w danym artykule, ale narzucają nam także tematykę – najlepiej zawsze wybierać nowinki bliskie odbiorcy.

Persona marketingowa, czyli adresat pisanych tekstów

Następna rzecz to persona, a więc: do kogo artykuł ma być skierowany? W myśl zasady, że jeśli wszystko jest dla każdego, to w gruncie rzeczy jest dla nikogo – tytuł Twojego tekstu musi mieć konkretnego odbiorcę. W związku z powyższym najpierw musisz zastanowić się nad tym, jaka jest Twoja grupa docelowa, a następnie dobrać do niej odpowiednie słownictwo i frazy kluczowe.

Tworzenie chwytliwych nagłówków

Zanim skupimy się na tym, jakie nagłówki pisać, przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na kilka fundamentalnych pytań. Pierwsze i zasadnicze kwestie, o których należy pamiętać to: jaki jest cel danego nagłówka? Czy ma on wzbudzać zaufanie? A może ma skłaniać do zakupu? Dobry tytuł to taki, który jest przemyślany i osiąga cel, jaki sobie założyliśmy.


Jeśli chcesz być postrzegany w sposób profesjonalny – lepiej postaw na tytuł, który od razu będzie sugerował, o czym jest dany artykuł. Dlatego postaraj się zawrzeć w nim to, czy pomoże on w rozwiązaniu jakiegoś problemu, czy może będzie na przykład czysto informacyjny.

Słodycze przyciągają uwagę każdego?

KILKA ZASAD TWORZENIA DOBRYCH NAGŁÓWKÓW

Odpowiednio zastosowany nagłówek sprawia, że czytelnik wybiera właśnie Twój artykuł z całego grona pozostałych. Sprawdź więc zasady, dzięki którym łatwiej będzie Ci stworzyć zarówno przyciągające uwagę odbiorcy tytuły, jak i w ogóle ciekawe treści.

Pamiętaj o przymiotnikach

Interesujące i trafnie dobrane przymiotniki świetnie ubarwiają nagłówek. Sprawiają, że staje się on lepiej określony, bardziej konkretny i wyjątkowy. Dlatego warto stawiać m.in. na takie słowa jak: darmowy, łatwy, perfekcyjny, niezwykły, doskonały, szczególny czy niezawodny.

Zacznij od słowa „jak”

Jak ubarwić tytuł? Właśnie stosując słowo „jak”! Pozwala ono od razu w nagłówku zadać pytanie, wskazując tym samym na to, że w dalszej części artykułu znajdziesz na nie odpowiedź.

Dziel się swoją wiedzą

Skuteczny nagłówek to oczywiście taki, który sugeruje, że w danym artykule odnajdziesz wartościową treść. Dlatego dobrze jest od razu pokazać, że w tekście zawarte są sposoby, powody, dowody, fakty tudzież pomysły na jakiś konkretny temat lub kwestię. To naprawdę doskonały sposób na przyciągnięcie uwagi czytelnika!

Nie zapominaj o SEO

Dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu Twoja strona zdecydowanie szybciej „podskoczy” w wynikach wyszukiwania, w związku z czym nigdy nie zapominaj o stosowaniu się do jego zasad – używaj słów kluczowych.

Angażuj odbiorcę

Chwytliwy nagłówek, który przyciągnie uwagę potencjalnego odbiorcy to niewątpliwie taki, który zaangażuje go do dalszego czytania. W jaki sposób to można osiągnąć? Na pewno poprzez stosowanie takich wyrazów, które wpłyną na jego zmysły.

Odwołuj się do emocji

Naszą uwagę przykuwają niezmiennie te same elementy, a należą do nich przede wszystkim naładowane emocjonalnie komunikaty. To metoda stosowana bardzo często w tzw. brukowcach, czyli właśnie odwołanie się do emocji. Jeżeli coś potęguje nasze odczucia – niezależnie od tego, czy są one pozytywne, czy negatywne – najprawdopodobniej będziemy chcieli wiedzieć na dany temat nieco więcej. Kolejnym ważnym elementem jest wszystko to, co dynamiczne, zmienne, zaskakujące i nieoczekiwane.

Postaw na personalizację

Znając swoją grupę docelową, możesz posłużyć się kolejnym sposobem, czyli korzystaniem z zaimków osobowych. Zwracaj się do czytelnika bezpośrednio, używając odpowiedniej formy.

Używaj cytatów

Cytaty również świetnie przyciągają uwagę. Wykorzystywanie wizerunku osób znanych, ale też i tych, które po prostu mogą uchodzić za ekspertów w danej dziedzinie naprawdę działa! Z zasady bardziej ufamy osobie, która wypowiada się i podpisuje pod czymś własnym imieniem i nazwiskiem, niż na przykład jakiemuś anonimowemu twórcy.

?Kto nie lubi pieniędzy??

Grafika też ma znaczenie

Większość ludzi klasyfikuje siebie jako wzrokowców. Nic więc dziwnego, że jeśli urozmaicisz potencjalny tekst grafikami, prawdopodobieństwo jego przeczytania wzrośnie aż o 80%! Nie muszą one jednak stanowić jedynie dodatku do treści pisanej. Możesz zrobić krótkie podsumowanie swojego tekstu i przedstawić go w formie infografiki – tak samo, jak różnego rodzaju raporty i dane, które mogą zainteresować potencjalnych klientów.

Humor i gra słów

Jeśli brakuje Ci pomysłów i nie wiesz już, na co się zdecydować, postaw po prostu na kreatywność. Odpowiednia gra słów potrafi zdziałać naprawdę wiele! Subtelne połączenia wyrazów, dwuznaczności, nawiązanie do związków frazeologicznych czy nawet popkultury – to wszystko wzbudza ciekawość i przyciąga uwagę przeciętnego odbiorcy.

Obserwuj i ucz się z seriali

Właśnie! Twórcy seriali są przecież mistrzami w utrzymywaniu naszej uwagi. Zauważ, że robią to kilkukrotnie w ciągu każdego odcinka! Ty również możesz podążać tą drogą w pisanych przez siebie treściach. Rób zwroty akcji, wyciągaj asy z rękawa, wprowadzaj nowych „bohaterów” i ciekawe wątki, unikaj oczywistości i po prostu trzymaj w napięciu. A w jaki sposób?

  • Urozmaicaj treść historiami.
  • Stosuj błyskotliwe metafory i porównania.
  • Nie pisz o oczywistych wnioskach, lecz staraj się wejść w temat nieco głębiej.
  • Pokaż odbiorcy drugie, a nawet trzecie dno komunikatu.
  • Wzbudzaj emocje, których masz cały wachlarz – od śmiechu, aż po łzy.
  • Podbijaj stawkę, a więc, zamiast ujawnić od razu wszystkie swoje karty, odkrywaj je stopniowo, pokazując, że za każdym akapitem czeka coś nowego i zaskakującego.

Korzystając z naszych wskazówek, z pewnością uda Ci się podnieść atrakcyjność tekstu i tym samym przyciągnąć uwagę odbiorców, na których najbardziej Ci zależy.

Bogusia Bińkowska