Brief dla copywritera – trudna sztuka zadawania pytań

Moment tworzenia treści przez copywritera to według wielu  nieskomplikowany proces oparty głównie na krótkim researchu i ubraniu w słowa znalezionych informacji. Tymczasem zawarcie w zleconym tekście wszystkich aspektów, oczekiwanych przez klienta, wymaga czasu i odpowiedniego przygotowania. Aby jak najlepiej zrozumieć wymagania zleceniodawcy, warto poza podpisaniem umowy, bazować na wskazówkach zawartych w briefie. 

W jaki sposób dokument ten jest w stanie usprawnić pracę copywritera? Sprawdźmy. 

Czym jest brief? 

Chciałbyś rozpocząć swoje działania w ramach świadczenia usług copywriterskich, ale jesteś jeszcze żółtodziobem? A może znajdujesz się po drugiej stronie „barykady” i pierwszy raz poszukujesz kogoś, kto ubierze Twoje myśli w odpowiednie słowa? W obydwu przypadkach masz prawo nie wiedzieć, czym jest brief. Spieszymy z wyjaśnieniem. 

Brief to forma zapytania ofertowego, które ma za zadanie zebrać informacje niezbędne do zrealizowania usługi przez copywritera. Chodzi tu najczęściej o stworzenie kampanii reklamowej czy tekstu. 

Jakie elementy powinien zawierać brief? 

Brief jest konstruowany przez wykonawcę danego zlecenia i to on decyduje, jakie zagadnienia w nim poruszy. Warto jednak pamiętać o tych elementach, które są konieczne do wykonania usługi.  

Termin realizacji

Najlepiej bazować na konkretnej dacie finalizacji, przy ewentualnym ustaleniu terminów konsultacji, w celu zweryfikowania, czy realizowana wizja jest akceptowalna przez klienta.  

Długość tekstu

Należy tutaj zastosować klarowne wytyczne, które nie będą pozostawiały żadnych wątpliwości, takie jak np. liczba znaków ze spacjami, słów czy stron w dokumencie tekstowym. 

Miejsce publikacji 

Informacja o miejscu publikacji treści jest konieczna, aby odpowiednio dostosować format tekstu oraz jego styl. 

Grupa docelowa

Żadna treść nie odniesie sukcesu, jeśli tworząc ją, copywriter nie będzie miał przed oczyma sylwetki odbiorcy. Należy znać jego przedział wiekowy, upodobania, przyzwyczajenia (np. zakupowe). Istotny jest także poziom wiedzy odbiorcy w ramach prezentowanego tematu. 

Cel tekstu 

Każda treść ma spełniać konkretne zadanie. Najczęściej jest to informowanie i edukowanie, zmotywowanie do skorzystania z usługi lub dokonania zakupu, przedstawienie nowego produktu czy zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania. Dobrze jest umieścić w briefie kilka opcji, w ramach podpowiedzi dla klienta, a także zostawić przestrzeń do jego własnej wypowiedzi. 

Własna recepta na optymalny brief

Nie istnieje jeden przepis na idealny brief. Należy metodą prób i błędów udoskonalać go i rozbudowywać (ale też skracać, jeśli to konieczne) wraz z każdym kolejnym zleceniem. Większość klientów nie kwapi się do odpowiadania na zbyt długą listę pytań. Dlatego trzeba dążyć do skonstruowania optymalnego, wyczerpującego temat bez angażowania nadmiernych nakładów czasowych zleceniodawcy, formularza. 

Magda Bebel