Jak napisać poczytny artykuł blogowy krok po kroku?
Odkąd Peter Merholz ukuł w 1999 r. neologizm „blog”, w Internecie zaroiło się od wirtualnych pamiętników. Ich liczbę w języku polskim szacuje się obecnie na około 500 tysięcy. Jak stworzyć taki artykuł blogowy, który zainteresuje jak najwięcej czytelników?
Ustal grupę docelową Twojego bloga
Pierwszym krokiem przed napisaniem artykułu blogowego jest wczucie się w potrzeby potencjalnych odbiorców treści. W celu ustalenia, kto będzie czytał treść na blogu, warto przeprowadzić:
- analizę dotychczasowych klientów,
- obserwację konkurencji,
- analitykę webową, np. fanpage’a na Facebooku,
- pozyskanie danych od agencji zewnętrznych, zajmujących się badaniem opinii publicznej.
Wybierz słowa i frazy kluczowe do artykułu blogowego
O popularności artykułu blogowego decydują w dużej mierze słowa i frazy kluczowe, które zapewniają dostatecznie wysoką pozycję w wyszukiwarce. W Polsce aż 97% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google. Dlatego przed przystąpieniem do pisania artykułu blogowego warto zajrzeć na stronę Google Trends. Przy pomocy tego narzędzia można ustalić, jak często interesujące nas słowa były ostatnio wyszukiwane. Równie pożyteczny jest planer słów kluczowych w Google AdWords, który sugeruje, jakie frazy wziąć pod uwagę przy doborze słowa kluczowego.
Zasady SEO czy treść artykułu blogowego?
Nie należy na siłę upychać słów i fraz kluczowych, aby artykuł blogowy był zgodny z zasadami SEO. O wysokiej pozycji artykułu w wynikach wyszukiwania decydują nie tylko odpowiednio dobrane słowa i frazy kluczowe, ale także atrakcyjna, fachowa i zajmująca treść (content). Zdaniem ekspertów, w związku ze zmianami algorytmu w 2015 r., treść stała się nawet ważniejsza od zasad SEO. Artykuł blogowy adresowany jest przecież dla grupy docelowej, złożonej z ludzi, a nie dla botów Google’a.
Wymyśl chwytliwy tytuł artykułu blogowego
Panuje złośliwa opinia, że internauci nie czytają, lecz skanują treść wzrokiem w poszukiwaniu najistotniejszych dla nich informacji. Z tego względu tytuł wpisu na blog powinien:
- z miejsca przykuć wzrok odbiorcy;
- uzasadniać istnienie artykułu blogowego w sieci;
- wyjaśnić, w jaki sposób rozwiąże on problem odbiorcy.
Specjaliści zalecają tworzenie nawet 25 wersji tytułu przed wyborem najbardziej trafnego.
Opracuj wciągający lead wpisu na blog
Większość internautów nie doczytuje wpisów na blogu do końca, o ile nie zostanie do tego zachęcona. Dlatego należy szczególną uwagę poświęcić leadowi artykułu blogowego. Przypomina on osobę pierwszego kontaktu w relacjach handlowych. Od starannie opracowanego leadu zależy, czy potencjalny klient zdecyduje się na czytanie dalszego ciągu wpisu.
Zadbaj o odpowiedni layout artykułu blogowego
Pisząc artykuł na blog, należy pamiętać o świetle na stronie oraz atrakcyjnym rozmieszczeniu treści i szacie graficznej. Z tego względu:
- podziel artykuł na rozdziały i podrozdziały;
- wyodrębnij nagłówek i podsumowanie;
- wyróżnij drukiem tytuły i śródtytuły oraz istotne treści;
- zastosuj – tam, gdzie to uzasadnione – wypunktowania;
- zamieść grafiki lub zdjęcia korespondujące z treścią.
Zwracaj uwagę na język wpisu na blog
Tworząc wpis na blog, należy pamiętać o grupie docelowej, bo dla niej dobiera się odpowiedni język. Poza tym warto trzymać się następujących zasad:
- zdania nie powinny być za długie, bo internauci tego nie lubią;
- pisz konkretnie – popieraj opinie przykładami, unikaj pustosłowia;
- zastępuj kategoryczne sformułowania („wszyscy”, „zawsze”, „nigdy”) zwrotami typu „większość”, „z reguły”, „na ogół”, żeby uniknąć wrażenia, że wiesz wszystko;
- traktuj czytelnika z należnym szacunkiem: w artykule blogowym nie ma miejsca ani na slang podwórkowy, ani na wykład dla hermetycznego grona specjalistów.
Poznaj temat od podszewki
Należy zadbać, aby wpis na blog specjalistyczny cechował się wartościową i fachową treścią, niosącą jak najwięcej informacji. Istotna jest zarówno jakość, jak i ilość – krótsze wpisy raczej nie znajdą się na topowych pozycjach w rankingu Google. Warto skonsultować wpis na blog specjalistyczny z innymi fachowcami, bo nikt nie jest omnibusem. Bardziej wiarygodnie wypada wiedza poparta konkretami, np. długoletnim doświadczeniem zawodowym w danej branży.
Pisząc artykuł na blog specjalistyczny, należy zadbać o zrozumienie potrzeb grupy docelowej i o optymalne pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarki, zgodnie z zasadami SEO. Narzędziami pomocnymi w osiągnięciu tych celów są interesująca treść, właściwie dobrany język, przejrzysty layout i szata graficzna.
Marek Marciniec