Świat potrzebuje tekstów, czyli copywriting w pigułce

Kiedy copywriting był w powijakach, jego twórcy posługiwali się wiecznymi piórami i atramentem. Dziś copywriter ma do dyspozycji całą gamę narzędzi elektronicznych, oprogramowania, dopracowanych metod optymalizacji wyszukiwania i marketingu cyfrowego. 

Kim jest copywriter? 

Pewnie nie raz zastanawiałeś się, co właściwie oznacza wyraz „copywriting”? Podobnie jak wiele innych terminów związanych z Internetem i najnowszymi technologiami, jest to słowo pochodzenia obcego. Na próżno by szukać jego odpowiednika w polszczyźnie. Podobnie jest ze słowem „copywriter”. Polska edycja Wikipedii podaje, że jest to zbitka wyrazów z francuskiego: „concepteur-redacteur” – pomysłodawca-redaktor oraz z angielskiego „writer” – pisarz.

Źródła anglosaskie z kolei są zdania, że wyraz pochodzi w całości z angielskiego, a do słownika Merriam-Webster trafił już w 1911 r. A zatem profesja ta pojawiła się na długo przed wynalezieniem Internetu, komputerów i telefonów komórkowych! Za prekursora copywritingu na świecie uznaje się zazwyczaj Johna Powersa (1837-1919), autora tekstów reklamowych dla największych sieci sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. Jego współcześni następcy zatrudniają się w agencjach reklamowych i wydawnictwach lub pracują jako freelancerzy.  

Czy copywriting jest sztuką? 

Trudno precyzyjnie ustalić, czym właściwie zajmuje się copywriting. Na pewno należy wykluczyć z niego publicystykę, beletrystykę, ale i suche opisy techniczne, sprowadzające się do podania parametrów danego urządzenia. Co zatem zostaje? Przede wszystkim teksty na potrzeby marketingu i reklamy, z wyraźnym komunikatem dla potencjalnego klienta. Dlatego profesjonalny SEO copywriter, oprócz zacięcia do pisania i kreatywnego umysłu, powinien znać się na:

  • adaptacji tekstu przy pomocy słów kluczowych, żeby pojawiał się on na najwyższych pozycjach wyszukiwarek internetowych, 
  • technikach sprzedaży, czyli wiedzy o produkcie, docelowym odbiorcy i przyjętej przez firmę strategii komunikacji.

Czy copywriting to twórczość artystyczna, czy może tylko rzemiosło? Odpowiedź błąka się gdzieś na pograniczu. Wszystko zależy od tematyki i gatunku tekstów oraz potencjału twórczego ich autorów. Czasem można błysnąć tylko jednym, celnym zwrotem. Jarosław Kaniewski wymyślił słynne na całą Polskę hasło kampanii społecznej „Pij mleko! Będziesz wielki!”. Niektórzy copywriterzy zajmują się zawodowo również tworzeniem beletrystyki, np. Maciej Wojtas pisze bajki.   

Copywriterskie menu

Ciebie zapewne będzie interesować głównie twórczość copywriterów w Internecie. My, copywriterzy, mamy tu szerokie pole do popisu. Publikujemy treści na stronach internetowych klientów oraz w mediach społecznościowych (np. Facebook, LinkedIn, Instagram).

W portfolio doświadczonego copywritera znajdziesz całą gamę tekstów. Możesz wybrać artykuły blogowe, niekiedy w formie praktycznych poradników, innym razem teksty popularnonaukowe lub naukowe, świadczące o dużej znajomości tematu i profesjonalizmie. W ofercie znajdziesz też opisy produktów i kategorii lub oferty handlowe, tworzone z myślą o klientach firm z konkretnej grupy docelowej, wymagające znajomości technik sprzedaży.

Poza Internetem będą to scenariusze spotów reklamowych do radia i telewizji, treści ulotek, katalogów, zaproszeń, notatek prasowych. W pisaniu tekstów reklamowych i marketingowych na stronach www copywriterom pomagają storytelling – krótkie, ciekawe historie, które budują więź klienta z marką oraz zasady optymalizacji treści pod wymagania wyszukiwarek (SEO). 

Internet bez copywriterów?

Dzięki wysiłkowi copywriterów cyfrowy świat Internetu nabiera życia i rumieńców. Artykuły SEO, teksty zapleczowe, a nawet pospolite precelki są dla Internetu tym, czym krew w tętnicach i żyłach dla żywego organizmu. No właśnie, tak jest wtedy, kiedy wszystko przebiega w porządku.

Próbowałeś sobie kiedykolwiek wyobrazić, jak by wyglądały strony z wynikami wyszukiwania czy poszczególne witryny internetowe bez treści copywriterskich? Wyłącz obraz w telewizorze i spróbuj oglądać film akcji albo dokument przyrodniczy, patrząc na pusty ekran. Beznadzieja, co? Tak właśnie by się stało, gdyby copywriterzy na całym świecie ogłosili nagle strajk powszechny. Brzmi to jak ponury scenariusz filmu katastroficznego? Na szczęście jest to zupełnie hipotetyczna sytuacja.  

Copywriting jest dużo starszy od głównej domeny jego aktywności – Internetu. Twórczość copywriterów plasuje się na pograniczu sztuki i rzemiosła, w zależności od tematyki i potencjału autorów. Formy copywritingu są szalenie różnorodne. Bez niego współczesna sieć stałaby się pustynią.   

Marek Marciniec