Strona internetowa to wizytówka biznesu

Według danych zaprezentowanych przez GUS w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r.”, w ubiegłym roku swoją stronę internetową posiadało ponad 2/3 polskich przedsiębiorstw. Najbardziej rozpowszechnionymi funkcjami są: prezentowanie wyrobów, katalogów lub cenników, informowanie o wolnych stanowiskach pracy i przesyłanie dokumentów aplikacyjnych oraz składanie zamówień i rezerwacji online. 

Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i jakiej wielkości jest Twoja firma, prawdopodobnie nie trzeba przekonywać Cię, jak ważną rolę odgrywa witryna internetowa. To właśnie dzięki niej masz szansę zdobyć zaufanie potencjalnego klienta. Co powinno się na niej znaleźć, aby zachęcić odwiedzającego do skorzystania z oferty?

Strona internetowa – treści pisane językiem odbiorców

W sytuacji, gdy tworzysz stronę od nowa lub chcesz odświeżyć zawartość już istniejącej, powinieneś zastanowić się nad treściami, które będą interesujące dla Twojej grupy docelowej. Spróbuj wejść w rolę przyszłego klienta. 

Przykład: przeglądając stronę internetową stomatologa z Twojej okolicy, zapewne w pierwszej kolejności będą interesować Cię opinie klientów, godziny przyjęć i możliwość zapisu online. Poszukując sklepu internetowego z odzieżą i obuwiem, również zwrócisz uwagę na recenzje klientów, natomiast dodatkowo istotne będą zdjęcia i opisy produktów oraz informacje na temat możliwości zwrotu i wymiany towaru. 

Dopasowanie treści do potrzeb odbiorców jest kluczowe. Zastanów się zatem, jakich informacji potrzebuje potencjalny klient i podaj mu je w przystępny sposób. 

Witryna internetowa – szczegółowy opis prowadzonej działalności

Odwiedzający stronę www powinni dowiedzieć się, czym się zajmujesz, co oferujesz, ale również, dlaczego robisz to, co robisz, co Tobą kieruje (zakładka misja, wizja). Dobrze jest dać się poznać potencjalnemu klientowi jako człowiek. W tym celu zamieść na stronie zdjęcie zespołu albo biura, w którym pracujecie. Daj klientowi argumenty, które pozwolą mu podjąć decyzję o rozpoczęciu współpracy z Twoją firmą – mogą to być przykładowe realizacje, recenzje klientów lub certyfikaty. 

Nic nie przemawia tak dobrze, jak liczby – zaprezentuj firmę w liczbach. Powiedz klientom, z ilu ludzi składa się zespół, ile posiadacie biur, jak wiele projektów zrealizowaliście, do ilu krajów eksportujecie produkty. 

Ułatw kontakt klientom

Z punktu widzenia klienta niezwykle istotna jest łatwość nawiązania kontaktu. Nie ograniczaj się do formularza. Na jego wypełnienie odwiedzający witrynę może w danym momencie nie mieć czasu. Podaj na stronie numer telefonu, dzięki któremu każdy zainteresowany ofertą będzie w stanie nawiązać z Tobą kontakt w ciągu zaledwie paru sekund. 

Zwłaszcza w branży kreatywnej istotne będzie pokazanie, jak będą wyglądać kolejne etapy współpracy z Twoją firmą. Opisz je pokrótce, aby klient wiedział czego i w jakim czasie może się spodziewać. Pozwoli mu to, na przykład, przygotować w konkretnym czasie informacje, jakich będziesz od niego potrzebował.

Witryna www – zaplanuj strukturę contentu

Oprócz samej treści, równie istotne jest to, w jaki sposób zostanie ona zaprezentowana. Przede wszystkim teksty na stronę nie powinny być umieszczane w dużych blokach, ponieważ to z pewnością zniechęci klienta do dalszego przeglądania witryny. 

Należy też pamiętać o stosowaniu chwytliwych tytułów, nagłówków oraz list wypunktowanych i numerowanych.  Weź pod uwagę fakt, że klienci w poszukiwaniu interesujących informacji jedynie skanują witryny internetowe, co zabiera im zwykle nie więcej, niż kilka, kilkanaście sekund. Właśnie tyle czasu masz na zainteresowanie sobą klienta. 

Color managment, czyli spójny przekaz

Projektując stronę www, zastanów się nad kolorami przewodnimi, krojami czcionek i odstępami. Pamiętaj o zachowaniu spójności wizualnej, zarówno w obrębie Twojej witryny, jak i w mediach społecznościowych, czy na drukowanych materiałach reklamowych. Wszystkie elementy wizerunku muszą do siebie pasować. Konsekwencja w tym zakresie pozwoli zbudować klientom skojarzenia wokół marki. 

Kolory powinny korespondować z logo firmy. Zanim zdecydujesz o wyborze kolorystyki na swoją stronę www, zapoznaj się z podstawami psychologii kolorów, aby uświadomić sobie ich znaczenie. Wybierz dwie, trzy barwy, które będą współgrać ze sobą.

Przemyśl również kwestię doboru zdjęć. Raczej zrezygnuj z fotografii stockowych. Zdjęcia pochodzące z ogólnodostępnych baz mają to do siebie, że często emanują sztucznością. Postaw na autentyczność, spróbuj dobrać fotografie, które będą oddawać prawdziwe emocje. Bądź konsekwentny w rozmieszczaniu grafik. Zdecyduj, czy będziesz umieszczał na swojej stronie kolorowe, czy czarno-białe fotografie. Postaw na zdjęcia wysokiej jakości i staraj się właściwie dobierać ich rozmiar. 

Czytelna strona internetowa – klucz do sukcesu

Struktura strony powinna być na tyle prosta, aby potencjalny klient intuicyjnie wiedział, gdzie szukać potrzebnych informacji. Dobra nawigacja na stronie to podstawa. Umieść menu tam, gdzie klient się go spodziewa, najlepiej na górze strony. Pamiętaj też o widoczności strony w wersji mobilnej – wielu użytkowników przegląda witryny internetowe na urządzeniach takich jak telefon komórkowy, czy tablet.

Potrzebujesz pomocy z contentem na stronę internetową?

Przygotowanie ciekawych, angażujących tekstów może być nie lada wyzwaniem. Jednak nie musisz tego robić samodzielnie. W opracowaniu treści pomoże Ci profesjonalny copywriter. Osoba, która na co dzień tworzy treści reklamowe, z pewnością zadba o to, aby zawartość Twojej strony przyciągała klientów. SEO copywriter dopilnuje natomiast, aby treści były przygotowane odpowiednio pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce.

Katarzyna Polak