
Streszczenie wykonawcze, czyli krótko, zwięźle i na temat
W biznesie nie można pozwolić sobie na stratę czasu. Komunikacja, również ta pisemna, powinna bazować na konkretach – kwestiach priorytetowych, zaprezentowanych w zwięzłej formie. Dlatego warto poznać i stosować streszczenie wykonawcze (ang. executive summary).
Streszczenie wykonawcze i jego wyróżniki
Streszczenie wykonawcze to zwykle oddzielny dokument, rzadziej natomiast stanowi dział obszernych raportów. W organizacjach prezentowany jest zwłaszcza osobom decyzyjnym. Przeważnie nie mają one bowiem czasu na analizowanie wielostronicowych treści i potrzebują jedynie kluczowych informacji „w pigułce”.
Do kluczowych cech streszczenia wykonawczego należą:
- zwięzła forma
Przyjęło się, że executive summary stanowi maksymalnie dwie strony treści, dlatego nie ma w nim miejsca na językowe ozdobniki czy rozległe wstępy.
- bazowanie na konkretach
Sekcje, jakich nie powinno zabraknąć w tym rodzaju dokumentu to kluczowe wnioski, wyniki analiz, przyjęte cele oraz rekomendacje.
- przystępny język
Filarem streszczenia wykonawczego są jasne komunikaty, pozbawione nadmiaru technicznego żargonu. Powinny one jednak podkreślać znaczenie opracowanych rozwiązań.

Jak stworzyć skuteczne streszczenie wykonawcze?
Choć executive summary to dokument o wyjątkowo zwięzłej formie, jego przygotowanie wymaga fachowej wiedzy, doświadczenia oraz umiejętności językowych. Konstruuje się go najczęściej w branżach, takich jak edukacja (raporty techniczne, granty badawcze), administracja (sprawozdania, projekty publiczne) oraz oczywiście biznes (strategie marketingowe, biznesplany, raporty finansowe).
Aby stworzyć precyzyjne i służące skutecznej współpracy streszczenie wykonawcze, warto odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań.
- Do kogo kierowana jest treść dokumentu?
Osoby, będący odbiorcami tekstu, zawsze mają swoje preferencje, oczekiwania i punkty szczególnego zainteresowania tematem. Warto je poznać i na ich podstawie zredagować treść.
- Jaki jest cel?
Słowem wstępu należy wyjaśnić, dlaczego dany dokument w ogóle powstał. Trzeba pamiętać, że nie ma tu miejsca na nieścisłości ani pozostawienie dowolności interpretacji.
- Co jest ważne?
Zastanów się nad istotą projektu, który podsumowujesz i wyróżnij informacje, bez których nie może on zaistnieć. Możesz przedstawić również zarys kwestii pobocznych, jeśli mają wpływ na odbiór treści.
- W jakiej formie zaprezentować dane?
Nawet w tekstach, których objętość nie przekracza kilku stron, warto dbać o atrakcyjny format, który nie wprowadzi czytelników w poczucie monotonii. Mile widziane są zatem wypunktowania, listy numerowane oraz wykresy i tabele.
- Czy streszczenie powinno zawierać wnioski?
Oczywiście, executive summary to dokument, którego zwieńczeniem powinno być podsumowanie. Należy wskazać w nim, w jaki sposób zaprezentowane informacje łączą się i dlaczego są niezbędne do uwzględnienia w realizowanym projekcie.

Komu powierzyć stworzenie streszczenia wykonawczego?
Stworzenie profesjonalnego streszczenia wykonawczego stanowi pewne wyzwanie. Wymaga czasu, umiejętności analitycznego myślenia i lapidarnego konstruowania wypowiedzi. Zadanie to można powierzyć jednemu z pracowników lub podjąć współpracę z copywriterskim teamem. Korzystanie z usług takiego zespołu, w przypadku prowadzenia firmy, ma mULtum zalet. Wśród nich znajdują się na pewno oszczędność czasu stałych pracowników, profesjonalne i spójne z osobowością marki treści oraz kreowanie pozytywnego wizerunku w mediach społecznościowych.
Magda Bebel