Reklamy ambientowe wokół nas

Reklama jest wszechobecna w naszym życiu codziennym. Jej nadrzędna rola to oczywiście informowanie o produktach, usługach czy wydarzeniach. Jednak dziś nie może zabraknąć elementu zaskoczenia. Należy bowiem zaintrygować odbiorcę i na dobre pozostać w jego świadomości. Tę rolę doskonale odgrywają reklamy ambientowe

Jakie formy przyjmuje marketing ambientowy?

Marketing ambientowy, (marketing otoczenia), wykorzystuje poszczególne elementy przestrzeni publicznej. Reklamy ambientowe przyjmują różne formy. Wszystkie powinny odznaczać się niekonwencjonalnością i kreatywnością. 

Najczęściej pojawia się jako:

  • interaktywne instalacje w przestrzeni miejskiej, 
  • elementy aranżacji wnętrz (np. hasła, wypisane na schodach, w windzie lub na podłodze)
  • grafiki i teksty zamieszczone na nietypowych obiektach, m.in. koszach na śmieci, ławkach, rowerach miejskich. 

Reklama ambientowa musi doskonale komponować się z otoczeniem i wzbudzać zainteresowanie. Odbiorcy śledzą wtedy jej dalsze etapy i sięgają po szczegóły. Internauci często udostępniają w mediach społecznościowych jej poszczególne odsłony, tym samym zwiększając popularność kampanii. 

Rola copywritingu w kreowaniu kampanii ambientowych

Kreowanie reklam ambientowych zleca się najczęściej agencjom marketingowym i zespołom kreatywnym. Nie powinno w nim zabraknąć copywriterek oraz copywriterów. W przypadku takich projektów ich praca wygląda jednak inaczej niż zazwyczaj. Hasła, slogany i wszelkiego rodzaju teksty, tworzone w ramach kampanii marketingu otoczenia, muszą współgrać z pozostałymi elementami, a nie je dominować. U copywritera istotna jest tu zdolność zwięzłego formułowania treści. Muszą one przyciągać uwagę i wzbudzać oczekiwane emocje (wzruszenie, refleksję, kontrowersję, radość). Aby wszystkie kwestie odpowiednio ze sobą współgrały, konieczna jest współpraca specjalistek i specjalistów z różnych dziedzin – grafiki, copywritingu, nowych technologii czy mediów społecznościowych. 

Reklamy ambientowe – popularne przykłady

Bez wątpienia każdy z nas spotkał się kiedyś z reklamą ambientową. Wiele z takich kampanii zyskało ogromną popularność, generując zyski i zasięgi dla danej marki. Potwierdzeniem tego są poniższe przykłady. 

W 2008 r. firma Rigipis stworzyła „żywe” billboardy. Na przymocowanych do nich krzesełkach zasiedli na cały dzień modele. Można było ich zobaczyć m.in. w Krakowie i we Wrocławiu. Cel takich działań marketingowych to zwrócenie uwagi na wytrzymałość i niezawodność konstrukcji tej marki. Hasło reklamowe brzmiało: „Mistrzowska wytrzymałość, bezterminowa gwarancja”. 

Aby zapoznać odbiorców z produktami, przestrzeń publiczną wykorzystuje też IKEA. W swojej historii marka ma wiele ciekawych kampanii, wśród których znalazły się m.in. zaaranżowanie przystanku autobusowego na salon z użyciem własnych mebli. Ciekawą akcję zorganizowano także w Londynie, gdzie w 80 lokalizacjach widniały tablice ze wskazówkami nawigacyjnymi z dokładną liczbą kroków do sklepu. 

W kreowaniu reklam ambientowych nie zawodzi także Mc’Donalds. Sieć stworzyła przed laty w Szwajcarii, przy okazji święta Zurychu, przejście dla pieszych z wykorzystaniem motywu paczki frytek i oczywiście własnego logo. Trzeba przyznać, że obok tej reklamy nie dało się przejść obojętnie…

Magda Bebel