Profil na LinkedIn – dlaczego warto i od czego zacząć?

LinkedIn to platforma zrzeszająca aktualnie niemal 675 mln użytkowników, a co sekundę pojawiają się na niej 2 nowe osoby. Nie masz konta w LinkedIn lub zaglądasz tam sporadycznie? To duży błąd. Eksperci kariery zgodnie twierdzą, że aktywność na LinkedIn popłaca. Dlaczego miałbyś zakładać nowy profil lub ulepszać już istniejący, skoro social media zabierają Ci tak wiele cennego czasu każdego dnia? 

Po co Ci profil na LinkedIn?

LinkedIn to miejsce dla każdego, niezależnie od etapu kariery. Bez względu na to, czy dopiero rozglądasz się za swoją pierwszą pracą, czy jesteś doświadczonym managerem, aktywność na platformie zadziała na Twoją korzyść. Oto przykładowe powody, dla których warto założyć i dopracować profil na LinkedIn. 

  • To świetne miejsce do szukania pracy. Nawet jeśli aktualnie nie jesteś zainteresowany zmianą pracodawcy, to kto wie, czy taka opcja nie przyda Ci się w przyszłości. 
  • Wielu rekruterów działa na LinkedIn metodą direct search, a to oznacza, że praca może znaleźć Ciebie. Podejmując aktywność na omawianym portalu, prędzej czy później, znajdziesz w swojej skrzynce odbiorczej ofertę pracy. 
  • Dzięki platformie odnowisz kontakt z osobami, z którymi miałeś okazję pracować w przeszłości, a także nawiążesz wiele nowych kontaktów. 
  • LinkedIn umożliwi Ci na budowanie swojej marki osobistej i pozycji eksperta.
  • Zyskujesz możliwość śledzenia losów zawodowych osób, które Cię inspirują. 

Na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności?

Załóżmy, że udało mi się Cię przekonać do działania. Od czego powinieneś zacząć? Bez dwóch zdań od tych elementów, które zwracają uwagę osób przeglądających nasz profil w pierwszej kolejności. 

Zdjęcie profilowe

Dodanie zdjęcia do profilu zdecydowanie wpływa na zwiększenie Twojej atrakcyjności w oczach potencjalnych pracodawców. Jakie zdjęcie wybrać? Postaw na fotografię w miarę dobrej jakości, na neutralnym, najlepiej białym tle. Zdjęcie profilowe powinno wyglądać profesjonalnie, dlatego fotki z wakacji, czy imprez, zdecydowanie lepiej umieścić w innych social mediach.

Zdjęcie w tle

Puste pole w miejscu na zdjęcie w tle nie robi dobrego wrażenia. Uczyń swój profil kompletnym, dodając zdjęcie pasujące do Twojej marki/branży. 

Nagłówek

W nagłówku powinno znaleźć się Twoje imię i nazwisko, lokalizacja oraz stanowisko.

Dobrze jest, oprócz stanowiska, dodać słowa kluczowe, związane z Twoją branżą, aby innym łatwiej było Cię znaleźć. Zatem, na moim przykładzie, samo słowo „copywriter” to trochę za mało. 

Poszczególne części nagłówka rozdziel pionową kreską lub emotikoną, to ciekawsze niż przecinki.

Zadbaj o to, aby Twój nagłówek był spójny z innymi elementami profilu, przede wszystkim ze zdjęciem w  tle. 

Wygląd linku

Spersonalizowany link wygląda o wiele lepiej od takiego z ciągiem przypadkowych cyfr i znaków po imieniu i nazwisku. 

Jak poprawić wygląd linku? Wystarczy znaleźć opcję „edytuj profil publiczny i adres URL”, a następnie wybrać „edytuj niestandardowy adres URL”. Proponuję zostawić samo imię i nazwisko lub, opcjonalnie, dodać nazwę stanowiska lub firmy.

https://www.linkedin.com/in/aleksandra-rapacz-ultekstow/

Uwaga! Jeśli w Twoim imieniu i nazwisku pojawiają się polskie litery, usuń je. 

Dobra robota, teraz dokończ uzupełnianie profilu

Pozostają Ci do uzupełnienia sekcje dotyczące Twojego doświadczenia zawodowego, wykształcenia, umiejętności oraz zainteresowań. Co więcej, na LinkedIn możesz poprosić osoby z sieci kontaktów o potwierdzenie Twoich umiejętności, a nawet wystawienie Ci rekomendacji. 

Nie zapomnij także o uzupełnieniu sekcji podsumowanie. To niezwykle istotna część profilu, którą wielu użytkowników pomija. Jeśli chcesz być widoczny, dodaj w tym miejscu przynajmniej kilka zdań o sobie. Maksymalna objętość treści w tym polu to 2000 znaków. Przygotowując tekst podsumowania, pamiętaj o wpleceniu w nią słów kluczowych, pod którymi chcesz być widoczny. 

Profil na LinkedIn uzupełniony? Teraz czas na aktywność

Uzupełnienie profilu to dopiero początek. Teraz czas na systematyczną pracę nad budowaniem sieci kontaktów. Zacznij od wysłania zaproszeń obecnym i byłym współpracownikom. Idąc dalej, możesz rozbudowywać sieć o znane w Twojej branży nazwiska, potencjalnych pracodawców, czy klientów. 

Dbaj o nawiązane relacje – gratuluj innym rocznicy lub zmiany pracy, czytaj treści, które udostępniają, zostawiaj pod nimi reakcje i komentarze. 

Kiedy w sieci będziesz mieć przynajmniej 500 kontaktów, śmiało możesz zacząć wystawiać publikacje na swoim profilu. Nie masz głowy do pisania? Tutaj z pomocą przybędzie profesjonalny copywriter, który zadba o jakościowe treści na Twoim profilu. 

Podsumowanie

Jest duża szansa, że LinkedIn pomoże Ci w rozwijaniu kariery zawodowej, znalezieniu partnerów biznesowych i potencjalnych klientów. Uzupełniony profil to jednak nie wszystko – teraz czas na regularną aktywność. Pamiętaj o składaniu gratulacji, reakcjach i komentarzach pod publikacjami osób z Twojej sieci oraz publikowaniu na swoim profilu. 

Katarzyna Wacławska