Pisanie poradnika w 5 prostych krokach

Masz pasję, którą chciałbyś podzielić się ze światem? Uważasz, że Twoja wiedza może przydać się innym? Jeśli tak, to świetnym sposobem będzie napisanie poradnika. Półki księgarni pełne są tego rodzaju książek, jednak podczas gdy jedne rozchodzą się niczym gorące bułeczki, inne pozostają niezauważone. Chętnie podpowiem Ci, co zrobić, aby Twój poradnik okazał się prawdziwym hitem.

Dla kogo i po co piszesz?

Przed przystąpieniem do pisania, warto precyzyjnie określić, do kogo adresujesz swój poradnik. Ustalenie, kim jest Twój odbiorca i jakie są jego potrzeby, ma kluczowe znaczenie w kontekście treści poradnikowych. Nie piszemy ich przecież dla siebie, po to, aby wyrzucić z siebie, wszystko to, co chodzi nam po głowie. Celem poradnika powinna być faktyczna chęć poprowadzenia czytelnika do zmiany, nauczenia go czegoś nowego.

Zanim zaczniesz tworzyć poradnik, dowiedz się, z jakimi problemami borykają się Twoi potencjalni czytelnicy. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Rozmawiaj z osobami, które są zainteresowane tematyką, w której się specjalizujesz. Śledź grupy prywatne na Facebooku i fora tematyczne. Zachęć zgromadzoną na Twoim fanpage społeczność do udziału w ankiecie. To wszystko pozwoli Ci stanąć w pozycji Twojego odbiorcy.

Niech Twoja książka będzie tym, co faktycznie wniesie zmianę w życie czytelnika, da mu namacalną korzyść. O sukcesie poradnika możemy mówić w sytuacji, kiedy osoba, która właśnie zakończyła jego lekturę, wie dokładnie, od czego ma zacząć, co konkretnie ma zrobić, aby uporać się ze swoim problemem. 

Zrób plan

Jak w każdym przedsięwzięciu, tak również w przypadku pisania książki, planowanie jest kluczowe. Stworzenie konspektu to ten element pracy nad książką, którego nie powinieneś pomijać, ponieważ przyspieszy on i usprawni późniejsze etapy tworzenia. Wytyczy on kierunek działania i nie pozwoli z niego zboczyć. 

Usystematyzowana struktura jest tym, czego oczekuje od nas czytelnik i w niej czuje się bezpiecznie. Standardowy podział książki na wstęp, rozdziały i zakończenie może wydawać Ci się nudny, jednak czytelnik prawdopodobnie go doceni.

Zacznij od wstępu, w którym przybliżysz problem swojego odbiorcy i zapowiesz mu, czego może spodziewać się w dalszej części poradnika. Treść podziel na rozdziały, wynikające jeden z drugiego. Na zakończenie podsumuj to, o czym czytelnik dowiedział się z Twojego poradnika, albo opowiedz, jak przebiegała praca związana z jego powstawaniem.

Nie owijaj w bawełnę

Tym, co wielu zniechęca do sięgania po wszelkiego rodzaju poradniki, jest stosowanie przez ich autorów zbyt długich wstępów. Nie odwlekaj przejścia do sedna – niech czytelnik wie, że stawiasz na konkrety. Nie obiecuj mu co kilka stron, że rozwiązanie swojego problemu znajdzie gdzieś dalej. Po prostu przejdź po kolei od bardziej ogólnych rad, po te szczegółowe. Nie rozwlekaj treści na siłę lub, mówiąc językiem bardziej potocznym, nie lej wody. Niech będzie krótko i na temat. Dobry tekst to nie ten, do którego nie da się już nic dodać, lecz taki, którego nie sposób skrócić. 

Stosuj praktyczne przykłady

Opowiadanie historii działa lepiej, niż powtarzanie: rób to, czy unikaj tego. W przeciwieństwie do suchych nakazów i zakazów żywe przykłady lepiej zapadają w pamięć. Dzięki wtrącaniu historii i anegdot z łatwością zaangażujesz czytelnika, a co za tym idzie, sprawisz, że nie tylko przeczyta Twój poradnik do końca, ale i wiele z niego zapamięta.

Zacznij!

Dla wielu początkujących autorów najtrudniejsze jest przejście od pomysłu do pisania, zwłaszcza że wokół tego zajęcia krąży mit, że jest zarezerwowane dla wyjątkowo uzdolnionych, tych, którzy mają wrodzony talent. Odrzucenie tego przekonania jest pierwszym krokiem na liście „to do” przyszłego autora poradnika. Jeśli chodzi o pisanie, liczą się nie tyle predyspozycje, ile pomysł i konsekwencja. 

Nie próbuj robić wszystkiego naraz. Podziel pracę na research, pisanie i edycję. Wyznacz sobie konkretny cel, np. 1 strona tekstu dziennie. Znajdź odpowiednią porę i miejsce do tworzenia – te czynniki naprawdę mają znaczenie. Czerp inspirację od innych – czytaj, ile się da. Pozwoli Ci to zorientować się, co w praktyce sprawia, że nie możemy oderwać się od poradnika, a co zniechęca do dalszej lektury. 

Kiedy już wiesz, o czym i do kogo chcesz pisać, to spora część sukcesu. Teraz nie pozostaje Ci nic innego, jak zabrać się za pisanie. Przeniesienie pomysłu z głowy na kartkę papieru, czy dokument tekstowy będzie wymagało od Ciebie pracy, jednak satysfakcja, jaką odczujesz, gdy ktoś sięgnie po Twój tekst, jest nie do opisania.

Katarzyna Wacławska