Pingwin, Panda i Koliber, czyli algorytmy Google

Profesjonalny copywriter potrafi nie tylko w prostych słowach wytłumaczyć skomplikowane zagadnienia, ale również dokładnie opisać produkt, kategorię i stworzyć unikalne treści na stronę internetową oraz landing page. Dodatkowo, doskonale zna zasady ortografii i interpunkcji. Copywriting, rozumiany jako tworzenie wartościowego contentu, zawiera w sobie elementy SEO (z ang. Search Engine Optimization). 

Ponadto copywriter umiejętnie wplata słowa kluczowe, które najczęściej wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy poszukujący konkretnego produktu bądź usługi. Ważne, aby ilość tych słów była na odpowiednim poziomie. Dlaczego to jest takie istotne? Celem pozycjonowania jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w rankingu stron internetowych. Niepasujące słowa kluczowe lub przesadne nasycenie może sprawić, że wynik będzie odwrotny. Zawód copywritera wiąże się z nieustanną nauką nie tylko zasad językowych, ale również sposobu działania wyszukiwarek. Z tego powodu warto posiąść podstawową wiedzę dotyczącą algorytmów Google.

Czym jest algorytm Google?

Algorytm Google, nazywany także algorytmem wyszukiwarki lub Search Engine Algorithm ma postać ciągu formuł oraz procesów komputerowych. Jego zadaniem jest wyszukanie odpowiedzi na pytanie zadane przez użytkownika. Pytania mają w praktyce postać fraz kluczowych, które wpisuje się w okno przeglądarki. Następnie generowane są wyniki. Podczas procesu wyszukiwania, wspomniany algorytm bierze pod uwagę wiele różnych wskaźników takich jak region i historię online. Dzięki gromadzeniu nie tylko samych treści, ale też zdjęć czy filmów, Search Engine Algorithm jest w stanie znaleźć wiele informacji. Cały proces nie polega zatem wyłącznie na dopasowaniu fraz, ale na faktycznym zaspokojeniu potrzeb użytkownika, związanych ze znalezieniem odpowiedzi na nurtujące pytanie. 

Czym jest algorytm Google Pingwin? 

Algorytm Google Pingwin, znany też jako Google Penguin Update czy po prostu Penguin został wprowadzony w 2012 roku. Jest to algorytm wyszukiwarki internetowej, którego zadaniem jest walka ze spamem oraz umieszczaniem na stronach linków o niskiej jakości. Premiuje za to strony, na których pojawiają się naturalne hiperłącza, wartościowe treści i optymalna liczba słów kluczowych. Tego typu witryny mogą liczyć na wyższą pozycję w wyszukiwarce. Algorytm poddaje je stałej analizie, wyszukując linki uznawane za spamerskie. 

Czym jest algorytm Google Panda?

Algorytm Google Panda, czyli Google Panda Update lub po prostu Panda należy do grupy głównych algorytmów Google i funkcjonuje od 2011 roku. Jego zadaniem jest wspieranie widoczności witryn, które oferują wartościową treść dla użytkowników. Jednocześnie algorytm walczy ze stronami zawierającymi niewielką ilość treści, będącymi plagiatami oraz z ukrywaniem słów kluczowych. Zmniejsza ponadto widoczność witryn, które nie są zoptymalizowane technicznie lub zawierają przerwane linki. 

Czym jest algorytm Google Koliber?

Algorytm Google Koliber, znany także jako Google Hummingbird Update lub Koliber został wprowadzony przez Google w 2013 roku. Jego implementacja poprawiła jakość odpowiedzi wyszukiwarki na zadawane przez użytkowników pytania. Dzięki zmianie sposobu interpretacji zapytań, Google jest w stanie rozpoznawać nie tylko synonimy, ale również kontekst, skupiając się na całych wyrażeniach, a nie na pojedynczych słowach. Pojawienie się Kolibra spowodowało, że właściciele stron musieli nie tylko zapewnić wartościowe i rozbudowane treści na swojej witrynie, ale również zawrzeć frazy kluczowe wraz z odpowiedzią.

Czym jest Page Rank?

Początki Page Rank sięgają 1998 roku. Stworzyli go wspólnie Larry Page i Ser i Sergey Brin, czyli założyciele Google. Ten wskaźnik był szczegółowy wyliczany za pomocą specjalnie przygotowanego do tego celu algorytmu, który został opatentowany. Głównym założeniem Page Rank była ocena wiarygodności stron internetowych. W pewnym sensie jest to ranking, ustalający pozycję witryn m.in. na podstawie liczby linków z innych stron internetowych, które bezpośrednio prowadzą do ocenianej witryny. Page Rang ocenia również jakość, a tak naprawdę wartość tych linków.

Zasada działania algorytmów stosunkowo często się zmienia. Z tego powodu warto na bieżąco śledzić aktualizacje, a w szczególności ich opisy. Dobrym źródłem wiedzy są również grupy zrzeszające copywriterów i pozycjonerów, którzy wspólnie rozwiązują problemy i udzielają porad.

Mateusz Łątka