Osobowość marki i jej kluczowe aspekty

Słowo „marka” w ujęciu marketingowym rozumiane bywa mylnie jako logo lub nazwa przedsiębiorstwa. Tymczasem jest ono pojęciem wielowymiarowym. Obejmuje szereg elementów, które wpływają na to, jak odbiorcy postrzegają firmę. Wykreowany wizerunek jest jednym z filarów sukcesu na rynku i buduje konkurencyjność. Warto zatem wiedzieć, czym jest osobowość marki (brand personality) i co należy uwzględnić w procesie jej określania.

Jakie elementy tworzą osobowość marki?

Aby zdefiniować osobowość marki, trzeba wziąć pod uwagę pewne kluczowe aspekty. Można je porównać do tych, na które zwraca się największą uwagę, poznając nową osobę. Mowa tu przede wszystkim o: 

  • stylu komunikacji

Sposób, w jaki marka porozumiewa się z odbiorcami, powinien współgrać z daną branżą. Musi być też spójny oferowanymi produktami lub usługami oraz językiem grupy docelowej. Styl komunikacji dzieli się najogólniej na formalny i nieformalny. 

  • promowanych wartościach

Współcześnie konsumenci ogromną wagę przywiązują do przekonań, jakie wyznaje marka. Dzięki temu wiedzą, czy chcą się z nią utożsamiać. Najbardziej pożądanymi kwestiami są obecnie inkluzywność i różnorodność, zrównoważony rozwój i ochrona środowiska oraz podejście do ochrony danych osobowych. 

  • wizualności

Osobowość marki tworzą także elementy wizualne, a wśród nich dobór barw firmy, logo oraz czcionki. Dzięki nim łatwiej zyskać uwagę grupy docelowej i pozostać w świadomości. Warto pamiętać, że dobór kolorów powinien uwzględniać ich aspekt psychologiczny. Przykład: czerwony symbolizuje energię, niebieski profesjonalizm, a zielony świeżość i związek z naturą. 

Powyższe atrybuty powinny tworzyć spójną całość i korelować zarówno ze sobą, jak i ze sposobem bycia potencjalnych odbiorców. Tylko wtedy marka odebrana zostanie jako autentyczna i godna zaufania. 

Dlaczego określenie osobowości marki jest istotne?

Określenie osobowości marki to złożony proces, który wymaga współpracy wielu profesjonalistów, m.in. copywriterów, specjalistów ds. badania rynku, grafików czy projektantów UX/UI. Choć wymaga od przedsiębiorców sporo zaangażowania, nie należy traktować go po macoszemu. Dlaczego? 

Osobowość marki to potężne narzędzie marketingowe, które, odpowiednio wykorzystane, służy pozyskiwaniu lojalności grupy klienckiej. Wartość ta jest bardzo cenna na rynku, należy zatem dołożyć wszelkich starań, aby grupa docelowa mogła poczuć solidną więź z firmą. 

Nie bez znaczenia jest również kwestia różnicowania. Dzisiejszy rynek oferuje konsumentom zatrzęsienie produktów i usług o zbliżonym charakterze. Często czynnikiem decydującym o wyborze jest cena, chyba że marka w charakterystyczny sposób wyróżnia się na tle konkurencji i oryginalnie opowiada o atutach produktów lub usług. 

Nie wolno zapominać, że tym, czego najbardziej poszukuje grupa kliencka, są unikalne doświadczenia. Mogą się one wiązać zarówno z zakupem konkretnych przedmiotów, jak i skorzystaniem z oferty. Najlepsze wrażenia jest w stanie zapewnić wyrazista osobowość marki, zatem należy szukać odpowiednich do wyeksponowania wyróżników (np. elegancki design, biodegradowalność, możliwość zakupu online). 


Konsekwentne budowanie wizerunku firmy

Osobowość marki musi współgrać wszędzie, gdzie firma się pojawia.

Chodzi tu przede wszystkim o:

  • stronę internetową,
  • media społecznościowe,
  • design produktów,
  • materiały reklamowe,
  • strategię obsługi klienta.

Jeśli treści marketingowe będą tworzone w lekkim humorystycznym tonie, konsekwentnie ten sam należy stosować w opisach produktów i usług czy podczas wystąpień promocyjnych. Dzięki temu oraz zastosowaniu przedstawionych wcześniej wskazówek, marka ma wielką szansę na zyskanie sympatii grupy docelowej i osiągnięcie sukcesu na rynku. 

Magda Bebel