Neuromarketing w biznesie

Skuteczność kampanii marketingowej to podstawa w biznesie. Aby wznieść ją na jak najwyższy poziom, trzeba zgromadzić wiele istotnych informacji. Warto przy tym pamiętać, że sama znajomość trendów może nie być wystarczająca. Obecnie coraz większe znaczenie eksperci przypisują także reakcjom grupy docelowej na wywoływane przez reklamę emocje i impulsy. W tym zakresie interesujących rozwiązań dostarcza neuromarketing.

Jakie metody i narzędzia wykorzystuje w neuromarketing?

Podstawowym zadaniem neuromarketingu jest badanie reakcji grupy konsumenckiej na marketingowe bodźce. Proces ten odbywa się za pośrednictwem zaawansowanych technologii, takich jak:

– funkcjonalne obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (fMRI)

Opcja ta polega na monitorowaniu aktywności narządów poprzez rejestrowanie zmian przepływu krwi, np. w mózgu. Umożliwia to zrozumienie, które jego rejony stają się aktywne w odpowiedzi na prezentowane reklamy produktów czy marek.

eye-tracking (śledzenie ruchu oczu)

Śledzenie ruchu gałek ocznych dostarcza informacji o tym, co przykuwa szczególną uwagę konsumentów podczas oglądania reklam, korzystania ze stron internetowych czy robienia zakupów w sklepach stacjonarnych. To z kolei ułatwia dokonywanie analiz elementów wizualnych pod względem ich skuteczności.

– facial coding (analiza ekspresji twarzy)

Metoda ta bazuje na analizie mikroekspresji twarzy. Na jej podstawie dokonywana jest ocena reakcji emocjonalnych grupy konsumenckiej na różne bodźce (reklamy, opakowania produktów, kampanie marketingowe).

– okulografia 3D i wirtualna rzeczywistość (VR)

Technologie te umożliwiają dokonywanie szczegółowych badań zachowań konsumenckich w środowiskach realistycznych. Dzięki nim można precyzyjnie określić, które elementy przyciągają wzrok klientów, a które należą do zupełnie pomijanych.

– elektroencefalografia (EEG)

Podczas tego, ogólnie znanego, badania dokonuje się pomiaru aktywności elektrycznej mózgu poprzez elektrody, umieszczone na skórze głowy. W neuromarketingu bywa ono wykorzystywane do śledzenia emocji i koncentracji w czasie rzeczywistym, zwłaszcza podczas oglądania reklam oraz przeglądania witryn internetowych.

Jak optymalizować treści marketingowe?


Dzięki ciągłemu rozwojowi metod i narzędzi w ramach neuromarketingu, łatwiejsze staje się zauważenie tego, co przemawia do odbiorców w treściach materiałów reklamowych. Specjaliści w tej dziedzinie opracowali już szereg wniosków, które zrewolucjonizowały kampanie marketingowe, zwiększając ich skuteczność. Wspomniane analizy udowodniły, że ludzki mózg szybciej reaguje na obrazy niż na tekst. Sama treść zaś, aby spotkać się z zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem, powinna bazować na nieskomplikowanych i krótkich komunikatach. Umiejętne wykorzystanie tej wiedzy jest w stanie nie tylko zdobyć uwagę grupy docelowej, ale też skłonić do podjęcia konkretnych działań, takich jak skorzystanie z usługi czy lojalność wobec marki.

Neuromarketing i copywriting – współpraca, którą warto nawiązywać

Neuromarketing i copywriting dążą do osiągnięcia tego samego celu. Chodzi tu o skuteczne (i szybkie) zwrócenie uwagi określonej grupy konsumentów. Równie ważne jest nakłonienie do podjęcia konkretnego działania. Dzięki, popartym naukowo, informacjom odnośnie do reakcji emocjonalnych na treści marketingowe, copywriterom łatwiej jest odwoływać się w tekstach do kluczowych emocji i potrzeb. Dlatego nie sposób nie zauważyć, jak rozległą dziedziną jest marketing i jak angażującą kwestię stanowi zrozumienie grupy docelowej.

Magda Bebel