Na czym polega pisanie tekstów zgodnie z wytycznymi SEO?

Zarówno treści na stronę internetową, jak i artykuły blogowe, powinny być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Teksty pod SEO (search engine optimization) wspomagają pozycjonowanie stron. Dzięki stosowaniu się do wytycznych Twoja witryna ma szansę poszybować wysoko w wynikach wyszukiwarek. Oczywiście na pozycję strony ma wpływ również wiele innych czynników, jednak to właśnie na podstawie treści wyszukiwarka analizuje, czy Twoja witryna zawiera odpowiedzi na zapytania wyszukiwane przez użytkowników

Pisanie tekstów poprzedź wyborem słów kluczowych

Zacznij od wybrania słów kluczowych, czyli wyrazów lub zestawów wyrazów, na które pozycjonowana będzie Twoja strona www. Skąd je wziąć? Na początek możesz skorzystać z podpowiedzi wyszukiwarki. Wpisz frazę związaną z Twoim produktem lub usługą, aby uzyskać węższe zapytania. Dla przykładu, po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „buty damskie”, uzyskasz rezultaty, takie jak: buty damskie jesienne, buty damskie sportowe, czy buty damskie zimowe. 

Możesz również skorzystać z kilku narzędzi. Przydatny będzie na pewno Keyword Planner. Proponuję również przetestowanie Answer The Public. Po wpisaniu dowolnego zapytania uzyskasz wiele różnych kombinacji słów kluczowych i pytań do wyszukiwarki. Na podobnej zasadzie działa KeywordTool.io.

Zdecydowanie warto stawiać na frazy, które są mniej popularne. Świetnie sprawdzają się hasła typu long-tail. Długie frazy są rzadziej wyszukiwane, natomiast z większą precyzją trafiają w potrzeby czytelnika, co przekłada się na większą konwersję. Przykładem frazy typu long-tail jest: „buty damskie jesienne na koturnie”.

Zwróć uwagę na zagęszczenie słów kluczowych w treściach na stronę internetową

Słowa kluczowe powinny być naturalnie wplecione w Twój tekst. Nie umieszczaj ich w nadmiarze. Zaleca się, aby frazy kluczowe stanowiły od 0,5 do 3% objętości całego tekstu. Generalna zasada mówi, że im mniej tekst jest nasycony frazami kluczowymi, tym lepiej. 

W jakich miejscach frazy kluczowe muszą się znaleźć? Bez wątpienia nie powinno ich zabraknąć w tytule i nagłówkach. Dobrze jest, aby pojawiły się w leadzie, czyli w pierwszych zdaniach tekstu, które stanowią wprowadzenie do dalszej jego części oraz pod koniec tekstu.

Czy słowa kluczowe należy pogrubiać? Specjaliści twierdzą, że nie ma to już wpływu na pozycjonowanie strony. Pogrubienie najważniejszych fragmentów tekstu będzie jednak sporym ułatwieniem dla czytelnika, który chce jak najszybciej przeskanować treść.

Pamiętaj o odpowiedniej strukturze treści na stronie internetowej

Optymalna objętość artykułu na blog to 4000-5000 znaków ze spacjami. Zdecydowanie unikaj ścian tekstu, bo są one mało czytelne. Podziel tekst na krótsze sekcje, akapity. Pożądana długość akapitów to maksymalnie 90 wyrazów. Stosuj nagłówki z frazami kluczowymi. Unikaj zbyt długich zdań – powinny zawierać one do 20 wyrazów

Pisz teksty wartość dla odbiorcy 

Tekst powinien być napisany nie tylko z myślą o robotach wyszukiwarki. W pierwszej kolejności pomyśl o swoich czytelnikach, a dopiero potem zatroszcz się o „nakarmienie” algorytmów. Najlepszy tekst SEO to taki, który pozwoli Ci niejako upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu. Zadbaj o to, aby treści były faktycznie użyteczne dla odwiedzających Twoją witrynę lub bloga. Powinny one odpowiadać ich potrzebom i stanowić rozwiązanie dla konkretnych problemów. Merytoryczne treści, z subtelnie wplecionym frazami SEO, to przepis na sukces Twojej strony i bloga.

Postaw na samodzielnie pisanie tekstów

Na koniec zostawiłam kwestię, która jest nie mniej ważna, niż pozostałe aspekty tworzenia treści pozycjonujących. Nie kopiuj treści od innych. Postaw na własną inwencję twórczą, natomiast jeśli brak Ci weny – skorzystaj ze wsparcia seo copywritera. Dlaczego o tym wspominam? Powielanie cudzych treści jest działaniem nieetycznym i nielegalnym. W tym przypadku droga na skróty zdecydowanie się nie opłaca. 

Podsumowanie

Zadbaj o odpowiedni dobór słów kluczowych i ich właściwe rozmieszczenie w tekście. Pamiętaj o strukturze – podziel tekst na akapity i opatrz je nagłówkami. Regularnie dostarczaj swoim odbiorcom merytoryczne treści, które są efektem Twojej własnej pracy, opcjonalnie – pracy zatrudnionego przez Ciebie seo copywritera. 

Katarzyna Wacławska