Marketing na Dzień Dziecka – porady dla e-commerce
Dzień Dziecka to jedna z największych okazji marketingowych dla firm e-commerce. To doskonały czas na nawiązanie emocjonalnej więzi ze swoimi klientami oraz wygenerowanie dodatkowej sprzedaży. W Polsce Dzień Dziecka obchodzony jest (od 1952 roku) 1 czerwca. Mając na uwadze to zbliżające się święto, warto zaplanować marketing na Dzień Dziecka. Jeśli prowadzisz sklep internetowy wysyłający towar za granicę, pamiętaj, że nie wszędzie na świecie Dzień Dziecka jest w tym samym czasie. Dla przykładu w Niemczech obchodzi się go dwukrotnie: 1 czerwca i 20 września. W Australii w czwartą niedzielę października natomiast w Kanadzie 20 listopada. Dlaczego, naszym zdaniem, warto zainwestować w marketing na Dzień Dziecka? Zacznijmy od statystyk.
Dzień Dziecka w liczbach
Z najnowszego badania PayPo wynika, że 58 proc. Polaków ma w zwyczaju kupowanie prezentów z okazji Dnia Dziecka. Aż 60 proc. kupujących stawia na słodycze. Prawie połowa wręcza najmłodszym zabawki, natomiast 40 proc. obdarowuje dzieci pieniędzmi. Książki lub gry wybiera 36 proc. kupujących, natomiast ubrania 24 proc. 3 na 10 oferuje najmłodszym członkom rodziny wyjście do kina lub wyjazd. O wyborze prezentu decydują przede wszystkim preferencje obdarowanych – 63 proc. oraz ich potrzeby – 59 proc. 41 proc. kieruje się głównie budżetem, którym dysponuje. Własne upodobania wpływają na decyzje 17 proc. kupujących, natomiast aktualna moda decyduje w 11 proc. przypadków. Najczęściej na prezenty Polacy wydają od 51 do 100 zł (35 proc. ankietowanych) oraz od 101 do 200 zł (również 35 proc). 14 proc. wybiera prezenty do kwoty 50 zł i 13 proc. w przedziale od 201 do 500 zł. Jedynie 3 proc. wydaje na prezent dla dziecka więcej niż 500 zł.
Czas i odbiorcy kampanii
Maj i czerwiec obfitują w okazje marketingowe, szczególnie dla sklepów e-commerce oferujących zabawki i słodycze. Z kampanią reklamową na Dzień Dziecka warto ruszyć w drugiej połowie maja. Reklamy w mediach społecznościowych i e-mail marketing dobrze jest uruchomić na około dwa tygodnie przed świętem. Z myślą o osobach kupujących prezenty na ostatnią chwilę działania należy zintensyfikować w ostatnich dniach maja. Twoją grupą docelową będą głównie rodzice i dziadkowie, niekiedy członkowie dalszej rodziny.
Content marketing na Dzień Dziecka
Odpowiednio wcześniej (minimum miesiąc przed Dniem Dziecka) przygotuj:
- artykuł blogowy o charakterze poradnikowym, który pomoże kupującym wybrać odpowiednie prezenty dla ich pociech. Absolutne minimum to zestawienie propozycji prezentów według grup wiekowych i zainteresowań;
- treść oferty na Dzień Dziecka, uwzględniającą informacje o promocjach. Dużym zainteresowaniem w okresie święta najmłodszych cieszą się rabaty przy zakupie kilku sztuk lub powyżej określonej kwoty;
- posty na social media, koniecznie opatrzone odpowiednimi hashtagami tj. #dziendziecka, #dzieciaki. Mogą to być treści o charakterze edukacyjnym np. zestawienia bestsellerów czy też promocyjnym, np. informujące o darmowej dostawie. Warto przygotować także bardziej interaktywne treści, np. quizy. Nie zapomnij o złożeniu życzeń na Dzień Dziecka.
Przejrzyj również opisy produktów w swoim sklepie internetowym. Możesz dodać do nich krótkie video z instrukcją użytkowania lub podpiąć recenzje klientów. A jeśli brakuje Ci czasu na copywriting, napisanie lub poprawienie tekstów zleć nam.
Wskazówki
- Zorganizuj dla swoich odbiorców konkurs z nagrodami.
- Do każdego zamówienia na Dzień Dziecka dorzuć gratisy ze swoim logo.
- Wyróżnij na swojej stronie informację o dacie, do której możesz zagwarantować terminową dostawę prezentu na Dzień Dziecka.
Emocje na pierwszym planie
Chcemy czy nie, emocje mają ogromny wpływ na nasze decyzje zakupowe. Właśnie dlatego content na Dzień Dziecka powinien odwoływać się do kojarzonych z okresem dzieciństwa uczuć i emocji. W postach na social media skup się na przekazaniu radości i beztroski, związanych z obdarowywaniem pociech prezentami i wspólną zabawą. W treściach odwołaj się także do miłości rodziców do dzieci i bliskości rodziny. Kładź nacisk na bezpieczeństwo najmłodszych – to ta cecha produktów jest najczęściej decydująca przy wyborze prezentu. Podkreśl, że oferowane produkty są bezpieczne dla zdrowia najmłodszych i posiadają wszelkie wymagane certyfikaty. Przygotuj również treści, które wywołają nostalgię lub wzruszenie, przywołując w pamięci dorosłych ich wczesne lata i związane z nimi wspomnienia zabaw, smaków i zapachów.
Dobry marketing na Dzień Dziecka – przykład
Doskonałym przykładem udanej akcji marketingowej na Dzień Dziecka była ta zorganizowana w ubiegłym roku przez E. Wedel. Firma wyszła z inicjatywą opatrzoną hashtagiem #słodkieusprawiedliwienie. W jej ramach dzieci wspólnie z rodzicami pisały usprawiedliwienie wcześniejszego wyjścia opiekunów z pracy w Dniu Dziecka (lub innym dniu). Akcja promowała spędzanie czasu w rodzinnym gronie – rodzicie i dzieci wspólnie ustalali, a następnie zapisywali, co będą robić z okazji święta najmłodszych.
Podsumowanie
Dzień Dziecka to ogromnie ważna okazja marketingowa dla sklepów internetowych oferujących artykuły dla najmłodszych. Reklamy w social meciach i e-maile marketingowe warto wysyłać już teraz, natomiast w ostatnich dniach miesiąca dobrze będzie wzmocnić działania. Marketing na Dzień Dziecka powinien skupiać się na rodzinnych wartościach, takich jak bliskość, radość i bezpieczeństwo. Jeśli Twój firmowy content na Dzień Dziecka, taki jak posty do social media lub treści poradnikowe, nie jest jeszcze gotowy, skontaktuj się z nami. Napiszemy dla Twojej marki teksty, dzięki którym przeniesiesz relacje ze swoimi klientami na wyższy poziom, a także zwiększysz sprzedaż.
Katarzyna Wacławska