
Marketing cyfrowy i jego wyzwania
Dynamiczny rozwój technologii i zmienne warunki rynkowe kształtują coraz wyższe oczekiwania grup klienckich. Wszystko to sprawia, że marketing cyfrowy musi być niezwykle elastyczny oraz umiejętnie stawiać czoła wielu wyzwaniom. Które z nich należą do kluczowych i wymagają szczególnej uwagi?
Transformacja cyfrowa a customer service
Marketing cyfrowy na przełomie lat zyskiwał na znaczeniu. Współcześnie odgrywa kluczową rolę m.in. w budowaniu relacji z grupą docelową, personalizacji komunikacji, analizie danych zakupowych czy zwiększaniu widoczności marek w środowisku online.
Wszystko to jest możliwe dzięki umiejętnemu inwestowaniu w technologie i kompetencje cyfrowe. Zarówno wykwalifikowani specjaliści, jak i nowoczesne narzędzia stanowią niezbędne ogniwa w ciągłym rozwoju marketingu cyfrowego. Bez ich obecności nie moglibyśmy dziś cieszyć się np. funkcjonalnościami, jakie oferuje omnichannel. Jest to strategia, która spójnie łączy wszystkie kanały kontaktu z klientem. Zapewnia w ten sposób pozytywne doświadczenia zakupowe, wśród których największą popularnością cieszą się:
- zwroty zamówień w punkcie stacjonarnym,
- spójne informacje o promocjach we wszystkich kanałach (aplikacja, newsletter, social media),
- możliwość kontynuowania zakupów na komputerze od miejsca, w którym zostały przerwane na telefonie.
Marka, chcąc dotrzeć do odbiorców zagranicznych, powinna również uwzględnić dopasowanie języka oferty, formy i przekazu do tamtejszych realiów. Na szczęście marketing cyfrowy znacząco ułatwia wdrożenie każdego z tych elementów.

Marketing cyfrowy – kreatywność i analizy
Regularne analizowanie skuteczności działań to we współczesnym marketingu cyfrowym to chleb powszedni. Do statystyk błyskawicznych należą m.in. zasięgi postów w mediach społecznościowych, zaangażowanie w sekcji komentarzy czy wyniki sprzedaży. Jeśli zaś chodzi o efekty długoterminowe, tu istotne są badania rynku oraz wskaźniki zwrotu z inwestycji. Mierzalność coraz większej liczby czynników w marketingu cyfrowym powoduje, że tworzenie kampanii, także w sieci, będzie wymagało wykazania się zarówno kreatywnością, jak i skrupulatnym podejściem do gromadzonych danych.
Marketing cyfrowy stawia sobie także za cel gromadzenie w swoich szeregach najlepszych specjalistów i tworzenie im przestrzeni do rozwoju. Aby zachęcić do siebie w procesie rekrutacji, marki powinny stawiać na regularne szkolenia, przystępny proces wdrażania do firmy oraz rozwój kompetencji w zakresie współpracy z najnowszymi narzędziami.
Czas, działanie, klarowność, czyli oczekiwania grupy docelowej
Błyskawiczne odpowiedzi, pełna transparentność ofert oraz możliwość samodzielnego podejmowania działań to dziś sztandarowe oczekiwania obecnych i potencjalnych klientów. Popularność e-commerce ukształtowała również wymagania, takie jak szybka dostawa, niewygórowane koszty i personalizacja. Są one kierowane już nawet do niewielkich firm. Marketing cyfrowy zobligowany jest do odpowiadania na te potrzeby, zapewniając doświadczenia wysokiej jakości, najlepiej stale, bez żadnych przerw. Marki na obecnym rynku muszą zatem nie tylko nadążać za technologią, ale też bezustannie monitorować aktualne trendy w preferencjach grup docelowych.
Marketing cyfrowy – droga do sukcesu
Marketing cyfrowy może kojarzyć się z kreatywnymi reklamami, które zaskakują, rozbawiają czy szokują. Jednak dziedzina ta bazuje nie tylko na pomysłowych kampaniach i chwytliwych hasłach, które nierzadko przedostają się do języka codziennego. W tym obszarze równie istotna jest współpraca z danymi, technologiami oraz stały rozwój kompetencji. Wspomniana transformacja cyfrowa, analizowanie efektów działań czy próby dotarcia do globalnych klientów to jednak tylko część wyzwań, z którymi trzeba się mierzyć. Aby nie dać się zaskoczyć wszystkim pozostałym, konieczna jest spójna strategia i współpraca zespołów (graficy, copywriterzy, specjaliści SEO, menedżerowie). Nie należy zapominać także o przemyślanych inwestycjach w zasoby ludzkie i narzędzia.
Magda Bebel