Kto szuka, ten znajdzie, czyli research w pracy copywritera

Kosmetologia, nieruchomości, księgowość, budownictwo… Istnieje niezliczona ilość branż, które potrzebują wysokiej jakości treści do promowania swoich działalności. Ich przedstawiciele zwracają się wtedy do copywriterów, którzy dla każdego muszą przygotować treści pasujące jak ULał. Jednak skąd czerpać wiarygodną wiedzę na każdy temat? Czy obowiązkiem copywritera jest wykazywanie się wszechwiedzą? 

Oczywiście warto się orientować, jednak kluczem do sukcesu jest w tym zawodzie solidny research. W jaki sposób gromadzić dane, aby stworzyć profesjonalny tekst? 

Im więcej (materiałów), tym lepiej – reaserch teoretyczny

Przed przystąpieniem do stworzenia treści copywriter powinien zanurzyć się w poruszanym temacie. Nie istnieje określona odgórnie liczba materiałów, na jakich należy bazować, warto jednak zgłębić zarówno zasoby wujka Google, jak i publikacje książkowe. Te ostatnie nadal uchodzą za bardziej wiarygodne, prezentują bowiem dokładnie zweryfikowaną wiedzę. W przestrzeni internetowej natomiast, zwłaszcza na dużych portalach ogólnoinformacyjnych, można spotkać błędy merytoryczne i nieścisłości. 

Doświadczenie jest najlepszym nauczycielem – research praktyczny 

Copywriter nie tylko opisuje produkty i usługi, ale także, jak wszyscy, korzysta z nich na co dzień. Tworząc zatem treści, powinien sięgać nie tylko do wiedzy teoretycznej, ale i własnych doświadczeń. Dzięki temu, podczas pisania np. artykułów poradnikowych, może rozwiać wątpliwości, które sam posiadał. Tekst staje się wtedy bardziej wiarygodny, a odbiorca ma poczucie, że nie jest osamotniony w swoim problemie.

Co mówią inni? – nieszablonowość czasem się przydaje

Dany copywriter nie jest jedyną osobą, która ma opisać konkretny temat. Z pewnością podobnych publikacji powstało wiele. Warto rzucić na nie okiem nie tyle w celu szukania inspiracji, ile prób uchwycenia zagadnienia w nieco innym kontekście. Dzięki temu tekst będzie bardziej unikatowy, a odbiorca na dłużej zachowa go w pamięci. 

Solidny research drogą do profesjonalnych treści

Research, czyli przygotowanie do stworzenia treści jest kluczowym etapem pracy copywritera. Ma szczególne znaczenie zwłaszcza podczas pisania tekstów wysokospecjalistycznych, np. z zastosowaniem terminologii technicznej. Nie należy go pomijać lub wykonywać pobieżnie, może to bowiem skutkować pojawieniem się błędów, które zostaną później wytknięte. Istnieją niestety niewielkie szanse, że klient będzie miał ochotę kontynuować współpracę z osobą wykazującą się nierzetelnością. 

Magda Bebel