Jak zdobyć obserwujących na Facebooku

Nie trzeba zajmować się marketingiem czy posiadać firmy, by móc prowadzić własny fanpage albo po prostu promować własny profil na Facebooku. Social media są po to, by zaistnieć, mógł każdy.


Ten portal społecznościowy od wielu lat jest w czołówce najpopularniejszych portali społecznościowych w Polsce i na świecie. Początkowo miał służyć sprawnej komunikacji studentów i pracowników Harvard College. Dziś jednak jest wszechstronną platformą służącą do komunikacji, zdobywania kontaktów, bieżących informacji, reklamy czy rozrywki.

Zadbaj o wizerunek

Bez względu na to, czy chcesz wypromować swój profil, czy stronę, zadbaj o to, by można było Cię łatwo znaleźć i rozpoznać. Konta bez zdjęcia profilowego i z przekombinowanymi nazwami trudniej zidentyfikować i dopasować do osoby czy działalności. Jeśli masz w planie zaprezentować się osobiście lub w przyszłości zamieszczać ogłoszenia, szukać pracy lub pracowników dla siebie, oferować usługi itd. Fikcyjne zdjęcie także nie załatwi sprawy. Planując działania w biznesie, zadbaj o profesjonalną fotografię, a może nawet pokuś się o ukierunkowaną w stronę biznesowo-reprezentacyjną sesję zdjęciową. Łatwiej zdobyć zaufanie, jeśli odbiorcy będą widzieli Twój profesjonalizm już na wstępie.

Jeszcze chwilę wstrzymaj się z zaproszeniami

Jeśli dopiero utworzyłeś profil bądź fanpage, zadbaj o to, by coś na nim było. Opublikuj kilka wpisów, które opiszą Twoją działalność, zachęcą do śledzenia. Zamieść jeden lub najlepiej kilka artykułów, które Cię charakteryzują bądź dotyczą branży firmy, w jakiej pracujesz. Dopiero wtedy zacznij zapraszać znajomych i obserwujących. Niech mają pewność, że na stronie, którą odwiedzają, faktycznie jest ruch.


Kiedy już zaczniesz zapraszać do polubień i obserwacji, pomyśl także o informacji o swoim fanpage na prowadzonej stronie internetowej, gdyż social media są zintegrowane z wieloma serwerami i pozwalają na szybkie przeniesienie się na wyznaczony profil.

Zadbaj o copywriting, tworząc angażujące treści

Idealne treści na Facebooku to takie, które nie męczą, przyciągają uwagę i nie zajmują dużo czasu. Zdobędziesz fanów, jeśli ich zaciekawisz. Oczywiście zdjęcie słodkiego kotka też przyciągnie wzrok i da sporo lajków. Tylko czy te lajki nie będą tylko ze względu na kociaka?


W teorii jest zasada, że im więcej postów, tym lepiej. Jednak w praktyce, jeśli masz wrzucać byle co, szybciej zmęczysz obserwujących, niż ich przyciągniesz. Zadbaj o jakość tekstów i grafik. Zrób research profili firm o podobnych treściach lub prywatnych profili kreowanych pod biznes i zobacz, jak wyglądają posty, czym się charakteryzują i jakie tematy poruszają. Masz do wyboru dwie drogi. Albo podążać za trendami, albo wypełniać dziury i pisać o tym, o czym w branży, w której się specjalizujesz, jest niedostatek informacji.


Ponadto postaraj się, by Twoje posty nie przekraczały 2000 znaków ze spacjami. Chyba że chcesz, aby fanpage był równocześnie Twoim blogiem, ponieważ Wordpress i inne skrypty do tworzenia stron są Ci zbyt obce. Mimo to weź pod uwagę fakt, że social media to zwięzłe i szybkie źródła informacji, które ludzie scrollują, aż znajdą coś, co przykuje ich uwagę i objętościowo wygląda na niezajmujące zbyt wiele czasu.

Dołączaj do grup tematycznych

Znajdź na Facebooku grupy o tematyce Twojej branży. Zdarza się, że te mają często mało domyślne nazwy i nie są łatwe do znalezienia po słowach kluczowych. Na szczęście jednak algorytmy ułatwiają tę sprawę i same sugerują podobne grupy.


Jeżeli prowadzisz jedynie profil, możesz przy okazji swojej aktywności zapraszać grupowiczów do odwiedzenia go, informując, że znajdą na nim więcej eksperckich treści lub będą mogli się z Tobą skontaktować. Jeśli natomiast chcesz dołączyć do grona członków, jako strona, którą prowadzisz, otworzysz sobie drogę do udostępniania branżowych postów w tychże miejscach. Co za tym idzie, będziesz mógł zapraszać do obserwowania i polubienia swojej strony osoby, które zareagują na Twoje udostępniane posty. To proste! W im większej liczbie grup się pojawisz, tym więcej zdobędziesz fanów.

Rozkręcaj dyskusje

Udostępnianie posta ze swojego fanpage, na różnych grupach, może spowodować to, że czytelnicy będą komentowali je w miejscu, gdzie je zobaczyli, a nie bezpośrednio na Twojej stronie. Bez względu na to, Ty i tak zyskujesz wyświetlenia i dodatkowo możesz zachęcić komentujące osoby do rozmowy. Miło, jeśli podziękujesz za komentarz, jednak uprzejmość nie wystarczy. Ludzie polubią Cię i Twój profil, jeśli pokażesz im, że się nimi interesujesz.


Zadawaj pytania

Podobnie, jak w poprzednim punkcie, zarówno w swoich postach, jak i komentarzach motywuj odbiorców do dyskusji, na przykład zadając pytania. Ludzie poczują się dowartościowani i potrzebni, jeśli nie tylko wzbogacą swoją wiedzę o porcję informacji, ale i będą czuli, że liczy się dla Ciebie także ich zdanie.


Dbaj o poprawną pisownię

Ekspert w branży to także dobry copywriter. Skupiając się na tym, by Twoje treści były ciekawe i angażujące, nie zapominaj o poprawnej pisowni. Mimo iż social media są uznawane za mniej oficjalne niż strony internetowe, nie znaczy to, że możesz lekceważyć ortografię i interpunkcję. Może się zdarzyć, że użytkownicy Twój sposób pisania utożsamią z Twoimi kompetencjami. A nie chcesz raczej narobić sobie wstydu czy stracić zaufania?

Podbicie mediów społecznościowych, nie wymaga żadnego wkładu finansowego. Wystarczy jedynie trochę własnej inwencji twórczej oraz zaangażowania w dotarcie i zainteresowanie odbiorców. Jeżeli na tym poziomie uda Ci się rozkręcić widoczność profilu lub fanpage, możesz pomyśleć o rozwiązaniach płatnych. Pamiętaj, że im więcej uzbierasz lajków i obserwatorów, tym mniejsza będzie opłata za reklamę, ponieważ algorytmy będą musiały się mniej napracować, by przyciągnąć do Ciebie użytkowników.

Monika Łojba