Jak ważna jest ocena wiarygodności źródeł w copywritingu?
Zdaje się, że każdy z nas, bez względu na poziom zainteresowania ekologią, wie, czym jest smog. Najprościej rzecz ujmując to mieszanina, która powstała na skutek zanieczyszczenia powietrza. Powoduje niekorzystne zjawiska, takie jak mgły, które zaburzają widoczność. A czy wiesz, czym jest smog informacyjny i jaki wpływ może mieć na pracę copywritera?
Gdy informacyjna mgła przesłania świat…
Smog informacyjny to pojęcie, którego twórcą jest prof. Ryszard Tadeusiewicz – popularyzator nauki, informatyk i automatyk. Odnosi się ono do natłoku komunikatów, szkodliwego dla ludzkości nie tylko ze względu na ich przytłaczającą ilość. Są one niebezpieczne także z uwagi na fakt ich niedostatecznej weryfikacji. Publikowanie treści, bazujących na pobieżnym researchu, skutkuje powstawaniem fake newsów, które mogą mieć zgubny wpływ na odbiorców – ich samopoczucie, decyzje, a nawet zdrowie.
Będąc copywriterem, należy z ogromną starannością przeprowadzać proces researchu danych. Trzeba też wykazywać się solidną wiedzą na temat oceny wiarygodności źródeł informacji w sieci. Oto kilka wskazówek, jak oddzielać treści fałszywe od tych godnych zaufania.
Aby dane nie były przeterminowane
Pamiętaj, że nie tylko produkty spożywcze mają datę ważności. Opierając się na określonych publikacjach, podczas tworzenia własnej treści, należy sprawdzać, kiedy ujrzały one światło dzienne. Niewykluczone, że np. konkretne badania naukowe nie są już aktualne, zostały wyparte przez nowsze raporty i nie warto poświęcać im czasu. Profesjonalny copywriter zawsze o tym pamięta.
Autor pilnie poszukiwany
Chcesz wykorzystać znalezioną w sieci informację, jednak nie wiesz, kto jest jej autorem? Jeśli, mimo starań, nie jesteś w stanie go odszukać, prawdopodobnie lepiej będzie uznać treść za niewiarygodną. Gdy zaś dany tekst jest podpisany, warto wyszukać danych na temat twórcy. Opłaca się bazować na publikacjach, których autorami są eksperci w danej dziedzinie – weryfikacja ich tożsamości nie będzie stanowić problemu.
Opinie to nie fakty
Nierzadko w przestrzeni internetowej znaleźć można (np. na blogach) osobiste historie, które doskonale pasują do realizowanego tematu. Nie należy jednak traktować ich jako koronny argument na potwierdzenie jakiejś tezy. Poglądy mają charakter subiektywny i najczęściej przekazywane są w sposób emocjonalny. W profesjonalnym, branżowym, eksperckim materiale nie ma natomiast miejsca na stronniczość. Copywriter za priorytet uznaje fakty – raporty, statystyki, badania naukowe.
Metody sprawdzania newsów
Dobrym sposobem na weryfikację prawdziwości informacji, wyszukanych w sieci, jest filtrowanie ich za pośrednictwem, powstałych do tego celu, stron i organizacji. Pomagają one zapobiegać rozprzestrzenianiu się fake newsów. Jednym z takich fact–checkingowych portali jest https://demagog.org.pl/. Rozprawia się z wieloma pogłoskami, uznawanymi powszechnie za prawdę, ze względu na ich siłę przebicia.
Copywriter na straży informacyjnego ładu
Zarówno zajmując się copywritingiem, jak i tworząc grono odbiorców treści w świecie wirtualnym, należy z uwagą przyglądać się doniesieniom, które do nas trafiają. Przed „informacyjnym smogiem” niestety nie uchroni nas maseczka, ani pozostanie w domu. W tej sytuacji pomóc mogą natomiast uważność w odbiorze newsów, kierowanie się rozumem, a nie emocjami oraz wyszukiwanie informacji w wiarygodnych, sprawdzonych źródłach.
Magda Bebel