Jak pisać teksty dla branży kosmetycznej?
Polski rynek produktów kosmetycznych zajmuje piąte miejsce pod względem wielkości w całej Unii Europejskiej. W 2022 roku jego wartość wynosiła przeszło 6,5 mld euro. Mamy łącznie ponad 1200 krajowych producentów produktów kosmetycznych i toaletowych. Sektor beauty prężnie się rozwija – na półkach sklepowych, zarówno tych tradycyjnych, jak i wirtualnych, każdego miesiąca pojawiają się setki nowych produktów. Radzą sobie one doskonale nie tylko na rynku krajowym, ale i na rynkach europejskich, a nawet światowych.
Warto zaznaczyć, że mówimy tu jedynie o producentach kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych. Jeśli oprócz nich weźmiemy pod uwagę sklepy stacjonarne i internetowe oferujące produkty z kategorii beauty oraz gabinety kosmetyczne, rynek staje się jeszcze większy. Każda z tych firm potrzebuje usług copywritingu – przynajmniej do stworzenia profesjonalnych opisów produktów lub usług, a nierzadko również do prowadzenia firmowego bloga lub profili w mediach społecznościowych.
Dla kogo piszą copywriterzy beauty? Jakie umiejętności są pożądane u copywriterów współpracujących z branżą kosmetyczną? Jaka jest specyfika tekstów dla tej branży?
Dla kogo pisze copywriter beuaty?
Copywriter beauty specjalizuje się w tekstach na strony i blogi firmowe prowadzone przez:
- producentów kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych;
- producentów urządzeń wykorzystywanych do zabiegów kosmetycznych;
- sklepy internetowe oferujące kosmetyki i akcesoria beauty;
- salony fryzjerskie i kosmetyczne;
- gabinety medycyny estetycznej.
Jakie umiejętności musi posiadać copywriter beuaty?
Copywriter kosmetyczny musi łączyć umiejętności w zakresie tworzenia treści z dogłębną znajomością branży beauty. Do tworzenia takich tekstów wysoce przydatne są wiedza w obszarze składników kosmetycznych i ich zastosowań oraz znajomość branżowej terminologii. Copywriter beauty powinien wykazać się znajomością trendów w kosmetyce oraz nowości rynkowych. Poszukując copywritera do współpracy z firmą z branży beauty, warto wziąć pod uwagę umiejętność opowiadania historii (storytellingu), posługiwania się językiem korzyści oraz optymalizowania treści pod kątem wyszukiwarek (SEO). Przed podjęciem decyzji o współpracy z freelancerem lub agencją dobrze jest przejrzeć portfolio pod kątem treści z kategorii zdrowia i urody.
Jaka jest specyfika tekstów beauty?
Treści dla branży kosmetycznej muszą być czymś więcej niż suchymi opisami właściwości i zastosowań produktów. Konkurencja na rynku jest ogromna, dlatego copywiter powinien pisać tak, aby zachęcić odbiorcę do wypróbowania produktu z portfolio klienta. Oddanie esencji produktu i stworzenie emocji to niełatwe zadanie. Tymczasem w tej branży są to kluczowe umiejętności. Kosmetyki kojarzone są z doświadczeniem zmysłowym, dlatego za pomocą słów należy przekazać klientowi informacje o zapachu i teksturze produktu oraz zobrazować efekty jego działania.
Dobry copywriter każdorazowo dopasowuje język i format treści do grupy docelowej klienta. Wie, że produkty przeznaczone dla nastolatków i młodych dorosłych muszą być opisywane zwięźle, z użyciem prostego języka. Z kolei odbiorcy kosmetyków premium i klienci gabinetów medycyny estetycznej chętnie przeczytają dłuższy artykuł ekspercki, zawierający profesjonalne porady. Kluczowa jest ponadto umiejętność personalizacji treści – pisząc post czy artykuł, warto skupić się na potrzebach konkretnej grupy wiekowej lub danego typu skóry.
Zamów unikalne treści dla branży beauty
Umiejętnie napisane teksty dla branży kosmetycznej potrafią skutecznie przekazać korzyści zastosowania produktu. Pomagają wzbudzić zaufanie klientów oraz zachęcają do zakupu. Do ich napisania potrzebne jest znacznie więcej niż lekkie pióro. Poza umiejętnością tworzenia angażujących tekstów ważna jest znajomość terminologii i branżowych trendów.
Szukasz słów, które oddadzą emocje związane z Twoimi produktami lub opowiedzą historię Twojej marki? Nasz zespół copywriterek znajdzie je za Ciebie. Posiadamy doświadczenie w tworzeniu treści o tematyce zdrowia i urody, dlatego doskonale wiemy, jak pisać do Twoich klientów.
Katarzyna Wacławska