Jak napisać wartościowy tekst na ulotkę reklamową?
Ulotka jest tradycyjną formą reklamy, której popularność w ostatnich latach nieco zmalała, głównie za sprawą Internetu. Firmy koncentrują się dziś przede wszystkim na promocji w social mediach. Jednak nie każdy potencjalny klient jest aktywny na Facebooku, czy Instagramie, wieć ulotka może okazać się doskonałym dopełnieniem działań w sieci. Taki przekaz ma szansę trafić do osób starszych, które korzystają z Internetu sporadycznie, albo wcale. Ulotki reklamowe świetnie sprawdzą się w promowaniu firm o zasięgu lokalnym, np. restauracji, salonów urody, czy klubów fitness.
Trudno jest przekonać potencjalnego klienta, aby zawiesił oko na ulotce, dłużej niż na kilka sekund. Zwykle właśnie tyle czasu potrzeba, aby ocenić, czy nadaje się tylko do kosza, czy może jednak wrzucimy ją do torebki lub kieszeni. Trzeba zatem sporej siły przebicia, aby okazała się skuteczna. Treść zdecydowanie warto powierzyć profesjonalnemu copywriterowi. Jeśli jednak chcesz samodzielnie zmierzyć się z tym zadaniem, mam dla Ciebie kilka wskazówek.
Co możesz zrobić, aby treść ulotki przyciągnęła do Twojej firmy nowych klientów?
Umieść na niej tak mało tekstu, jak to tylko możliwe
Ulotka to nie miejsce na przedstawienie historii Twojej firmy, czy dokładne opisanie całego asortymentu. Klientów to po prostu nie zainteresuje. Tutaj postaw na konkrety, np. informację o jesiennej promocji, czy nowościach w ofercie. Najważniejsze treści umieść z przodu, natomiast dodatkowe informacje, np. cennik, menu, mapka dojazdu – na odwrocie.
Zadbaj o to, aby tekst był czytelny
Bardzo częstym błędem jest stosowanie bloków tekstu, zbyt małej czcionki oraz zapominanie o odstępach między wierszami. Taki tekst na pewno nikogo nie zachęci do dalszego czytania. Czcionka powinna być łatwa do odczytania, a tekst podzielony na akapity. Możesz też stosować wypunktowania. Najważniejsze informacje zdecydowanie warto uwypuklić poprzez zastosowanie większego rozmiaru czcionki i pogrubienia.
Zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy
Twoje szanse na to, aby zachęcić potencjalnego klienta do skorzystania z produktu lub usługi rosną, gdy zwracasz się bezpośrednio do konkretnej osoby, zamiast do bliżej nieokreślonej zbiorowości.
Używaj języka korzyści
Spróbuj na chwilę zapomnieć o tym, że jesteś copywriterem, czy projektantem i postaw się w roli swojego odbiorcy. Zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć i z jakimi problemami zmaga się Twoja grupa docelowa. Skup się na tym, aby przedstawić im korzyści, jakie osiągną, sięgając po Twój produkt lub usługę. Nie ograniczaj się zatem do wymieniania cech produktu/usługi, a zamiast tego przedstaw konkretne rozwiązania problemów Twoich potencjalnych klientów. Wybierz jedną, najważniejszą korzyść i umieść ją w centralnej części.
Stosuj prosty język
Tekst powinien być zrozumiały dla każdego, od ucznia szkoły podstawowej, do profesora wyższej uczelni. Zrezygnuj z branżowego żargonu i specjalistycznego słownictwa.
Dbaj o poprawność językową
Zanim puścisz ulotkę do druku, przynajmniej dwukrotnie sprawdź, czy do treści nie wkradły się literówki, błędy ortograficzne i gramatyczne. Wszelki niedociągnięcia w tym zakresie mogą zdyskredytować Cię w oczach potencjalnych klientów.
Nie zapominaj o wezwaniu do działania
Specjalnie na potrzeby tego artykułu sięgnęłam po ulotki reklamowe zalegające w mojej skrzynce. Co ciekawe, połowa z nich nie zawiera tzw. call to action, czyli wezwania do działania. Jeśli chcesz, aby Twoja ulotka była skuteczna, zachęć klientów do akcji. Wystarczy krótkie zdanie lub nawet jedno słowo. Zastanów się, co chcesz poprzez swoją ulotkę osiągnąć i zachęć do tego odbiorców. Wystarczy krótkie „zadzwoń” albo „przyjdź do nas” lub „odwiedź naszą stronę www”. Oczywiście w tym samym miejscu zamieść pełne dane kontaktowe swojej firmy, tj. adres siedziby, godziny pracy, telefon, link do strony www i profilu w social mediach, adres e-mail.
Dodatkowe tricki na zwiększenie siły przekazu
Pomyśl o tym, w jaki sposób Twoja ulotka reklamowa może być użyteczna dla klientów. Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest umieszczenie, np. na odwrocie, kodu promocyjnego. Dodatkowo zwiększysz swoje szanse na pozyskanie nowego klienta, jeśli oferta będzie limitowana. Dodaj zatem informację, że kod jest ważny do określonej daty.
Zamiast kodu zniżkowego, możesz zaproponować coś mniej standardowego. Jeśli prowadzisz gabinet dietetyczny, to na odwrocie ulotki możesz zamieścić tabelę kalorii, albo przykładowy dzienny jadłospis. Natomiast kiedy kierujesz swoją ofertę do rodziców dzieci w wieku szkolnym, na odwrocie możesz wydrukować plan lekcji.
Większość ulotek drukowana jest w standardowym rozmiarze i na tanim papierze. Jeśli chcesz się wyróżnić, zaproponuj coś ekstra. Może być to nietypowy rozmiar lub kształt. Lepiej postawić na dobrej jakości papier, na którym treść będzie prezentować się efektywniej, niż na zwykłym.
Podsumowując…
Zaplanowanie skutecznej treści na ulotkę reklamową jest niemałym wyzwaniem. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy zawodowego copywritera. Jeśli jednak zdecydujesz się na przygotowanie tekstu samodzielnie, pamiętaj o tym, aby był on czytelny, nacechowany językiem korzyści i zawierał wezwanie do działania.
Katarzyna Wacławska