Jak doskonalić się w sztuce copywritingu?
Jeśli zajmujesz się copywritingiem już od jakiegoś czasu, masz rozbudowane portfolio i zadowolonych klientów, a mimo to chcesz szlifować swój warsztat pisarski, koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca. Chętnie podzielę się z Tobą sprawdzonymi sposobami na doskonalenie się w sztuce copywritingu. Podobnie jak Ty uważam, że warto dążyć do perfekcji w tworzeniu treści. Lepsza jakość tekstów, prędzej czy później, przekłada się na ilość zleceń i wysokość stawek.
Znajdź swojego guru copywritingu
Bez wątpienia, warto znaleźć kogoś, kto będzie dla Ciebie wzorem do naśladowania. Dowiedz się, jakie nazwiska są na topie w branży i sprawdź, jak rozwijali oni swoje umiejętności i co radzą innym copywriterom. Twoim mistrzem może być też ktoś z pokrewnej branży, np. dziennikarz, czy pisarz.
Czytaj o copywritingu
Solidną dawkę inspiracji i praktycznych porad znajdziesz na blogach o copywritingu – na przykład u nas. ? Poświęć trochę czasu na research. W sieci znajdziesz mnóstwo darmowej wiedzy, zarówno na blogach autorów, jak i w formie podcastów. Wyszukaj też grupy tematyczne na Facebooku oraz LinkedInie.
Sięgnij po książki napisane przez copywriterów. Często polecaną pozycją jest „Biblia copywritingu” Dariusza Puzyrkiewicza. Nie mniejszą popularnością cieszy się książka „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” Artura Jabłońskiego.
Popraw swoje stare teksty
Nic tak dobrze nie przekłada się na jakość Twoich prac, jak praktyka. Proponuję wziąć na warsztat Twój tekst sprzed kilku, kilkunastu miesięcy i spojrzeć na niego krytycznym okiem. Przeczytaj go raz jeszcze i zobacz, co da się ulepszyć. Być może zastosowałeś zbyt dużo barwnych przymiotników, zamiast konkretów? A może naszpikowałeś tekst niezrozumiałym słownictwem? Zwróć też uwagę na długość całego tekstu, poszczególnych akapitów i zdań. Zastanów się, czy tytuł, jak i śródtytuły faktycznie mogą przyciągnąć uwagę czytelnika.
Bądź otwarty na konstruktywną krytykę
Dążąc do bycia lepszym copywriterem, powinieneś otworzyć się na krytykę. Jeśli pracujesz jako freelancer, wsłuchaj się w to, co mówią o Twoich tekstach klienci, jak i odbiorcy treści. Jeśli jesteś na etacie, nie obawiaj się prosić o rady bardziej doświadczonych kolegów. Naucz się też przyjmować feedback od przełożonych. Ich uwagi mogą pomóc Ci wznieść się na znacznie wyższy poziom pisania.
Sięgnij po ćwiczenia dla copywriterów
W sieci bez trudu znajdziesz gotowe zestawy ćwiczeń, zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych twórców treści. Wybraliśmy kilka najciekawszych propozycji:
Skróć, ile się da
Znajdź długi tekst, najlepiej artykuł poradnikowy i spróbuj skrócić go do minimum. Niech Twoim celem będzie 1000 znaków ze spacjami.
Wymyśl alternatywne nagłówki
Tutaj również możesz posiłkować się swoim własnym tekstem albo wziąć na warsztat czyjąś publikację. Może to być wpis na blogu lub news. Przeczytaj tekst od deski do deski i zaproponuj przynajmniej 3 alternatywne tytuły.
Pożegnaj się z rutyną
Przejrzyj swoje teksty pod kątem tego, co się w nich często powtarza. Być może na pierwszy rzut oka tego nie dostrzeżesz, ale wielu copywriterom zdarza się nadużywać jakichś słów, bądź zwrotów, albo rozpoczynać artykuły blogowe lub wpisy do mediów społecznościowych w podobny sposób. Zrób czarną listę wyrazów i sformułowań, których nadużywasz. W pracy nad kolejnymi tekstami nie pozwól sobie po nie sięgać.
Naucz się upraszczać
Weź na tapet artykuł ze słownictwem specjalistycznym, np. technicznym lub prawniczym. Przerób tekst w ten sposób, aby był on w pełni zrozumiały dla odbiorców spoza branży.
Poświęć uwagę detalom
Pamiętaj, że to, co innym ujdzie na sucho, Tobie, jako profesjonalnemu copywriterowi, po prostu nie przystoi. O czym mówimy? Mamy na myśli, chociażby powtórzenia, literówki, nadużywanie zapożyczeń, czy niewłaściwe używanie znaków interpunkcyjnych. Dbaj o to, aby każdy Twój tekst był lepszy od poprzedniego. Błędy ortograficzne, stylistyczne i gramatyczne pomoże Ci wyłapać Ortograf. Jeśli natomiast nie masz pewności, czy Twój tekst jest zrozumiały, sprawdź go w aplikacji Jasnopis.
Podsumowując
Zawsze jest coś, co możesz poprawić, aby Twoje teksty były chętniej czytane. Weź przykład z tych, którzy pracują w branży od lat. Stwórz sobie własną bazę inspiracji – blogów, kanałów na YouTubie, grup tematycznych na Facebooku, książek i podcastów. Bierz sobie do serca to, co mówią o Twoich tekstach inni. Wreszcie, w wolnym czasie wykonuj ćwiczenia, które pomogą Ci udoskonalić pewne formy, jak i pobudzą Twoją kreatywność.
Katarzyna Wacławska