Dlaczego strategia marketingowa jest ważna?

Rozwój własnego biznesu i kreowanie autorskiej marki to wieloaspektowy i skomplikowany proces. Wymaga wiedzy, zaangażowania oraz znajomości trendów. Równie istotna jest umiejętność planowania działań, najlepiej w ujęciu długofalowym. Wszystko to zawiera strategia marketingowa. Obejmuje ona ogół założeń odnośnie do funkcjonowania przedsiębiorstwa w niemal każdym jego aspekcie. 

Strategia marketingowa – wsparcie rozwoju biznesu

Eksperci w zakresie budowania marki zgodnie twierdzą, że trudno osiągać cele biznesowe bez odpowiedniego przygotowania. Konieczna jest profesjonalna strategia marketingowa. Wspiera ona obszary, takie jak:

  • zrozumienie rynku 

Aby dobrze poznać sytuację w branży i odpowiadać na potrzeby konsumentów, trzeba je najpierw poznać. Niezbędna jest zatem dogłębna analiza rynku i konkurencji. Powinna ona stanowić podstawę strategii marketingowej i uwzględniać m.in. gusta grupy docelowej, aktualne trendy oraz szanse i zagrożenia dla firmy. 

  • skuteczność działań 

Każda firma dysponuje różnego rodzaju zasobami. Są to np. środki finansowe, pokłady czasowe, kompetencje i umiejętności członków zespołu. Dzięki odpowiednio skonstruowanej strategii łatwiej jest dostrzec, w czym tkwi największy potencjał biznesu. 

  • konkurencyjność 

Strategia marketingowa zdecydowanie ułatwia wyróżnienie się na tle konkurencji. Następuje to za pośrednictwem różnych działań, m.in. poprzez unikalne pozycjonowanie produktów lub usług, nietuzinkowe podejście do prowadzenia mediów społecznościowych czy redagowanie oryginalnych, perswazyjnych treści w zakresie oferty. 

Aby powyższe elementy mogły zostać odpowiednio zrealizowane, warto współpracować z różnymi specjalistami odnośnie do budowania marki – copywriterami, grafikami, ekspertami ds. SEO czy badań konsumenckich. 

Cechy wzorowej strategii marketingowej

To, czy strategia marketingowa jest skuteczna, zależy od kilku elementów, które muszą zaistnieć niezależnie od branży, lokalizacji czy rodzaju rozwijanego biznesu. 

Przede wszystkim powinna ona przyjąć formę spisanego dokumentu. Nie jest to wprawdzie żaden narzucony odgórnie obowiązek, jednak ma swoje uzasadnienie. Dzięki temu każdy członek zespołu firmy bez problemu zyska możliwość zapoznania się  z postanowieniami, założeniami i celami zawartymi w strategii marketingowej. Łatwiej będzie zatem ich przestrzegać. 

Warto pamiętać również, że ten długofalowy plan działania nie dotyczy pojedynczych, wybiórczych działań, a całego procesu rozwoju biznesu. W ten sposób uświadamia, iż budowanie marki musi być traktowane wieloetapowo, aby przyniosło wymierne skutki. 

Ponadto profesjonalnie skonstruowana strategia marketingowa powinna opierać się na twardych danych i analizach. W dokumencie tym nie ma miejsca na własne przekonania, stereotypy, doraźne zjawiska. Tylko działania w oparciu o sprawdzone informacje i badania rynku zaowocują bowiem sukcesem w branży.

Strategia marki a strategia komunikacji

Strategia marketingowa zawiera w sobie obszary, które bywają ze sobą mylone. Choć ściśle ze sobą korelują, różnią się od siebie. Mowa tu o strategii marki i strategii komunikacji

Strategia marki koncentruje się wokół jej tożsamości, misji, wizji rozwoju i wizerunku. Definiuje kwestie jej unikalnej wartości na rynku i opisuje elementy takie jak oferta, logo czy składane klientom deklaracje. Jej celem jest zbudowanie długofalowej rozpoznawalności i lojalności wobec marki.

Strategia komunikacji przyjmuje zaś bardziej dynamiczną formę, skupiając się głównie na kanałach utrzymywania kontaktu z odbiorcami (np. media społecznościowe, reklamy, PR), promowaniu kolejnych ofert czy reagowaniu na bieżące wydarzenia (real time marketing). 

Magda Bebel