Czym jest digital storytelling?

Angażowanie uwagi grupy docelowej to trudna sztuka, zwłaszcza w dzisiejszym, pełnym bodźców, świecie. Należy działać w tym zakresie wielopłaszczyznowo, wykorzystując nowoczesne technologie cyfrowe, m.in. grafiki, animacje czy materiały wideo. Powinny one prezentować jakościową treść za pomocą elementów zarówno wizualnych, jak i dźwiękowych. Taka, wielopoziomowa forma opowiadania historii, służąca głównie celom marketingowym, to digital storytelling. Warto odkryć potencjał, jaki w sobie kryje, aby móc skuteczniej promować swoją firmę, organizację czy markę osobistą. 

Narzędzia wykorzystywane przez digital storytelling

Digital storytelling, czyli cyfrowe opowiadanie historii, to technika, która cechuje się ogromną różnorodnością. Do kreowania i promowania współczesnych opowieści wykorzystać można szereg narzędzi. 

Oto ich ogólny podział:

  • programy do tworzenia i edycji treści

Za ich pośrednictwem powstają poszczególne elementy opowieści (tekst, grafika, wideo, dźwięk). Na późniejszych etapach są integrowane w całościowy materiał. 

  • narzędzia do publikacji i dystrybucji 

Udostępniać historie w formie cyfrowej można w naprawdę wielu miejscach. Najczęściej wykorzystywanymi są: strony internetowe, blogi, platformy społecznościowe, podcasty, wideo, a ostatnio także wirtualne wycieczki (VR). 

  • narzędzia analityczne

Popularność tworzonych materiałów należy na bieżąco monitorować, aby móc ocenić ich efektywność i wprowadzać ewentualne modyfikacje w kolejnych treściach. Pod uwagę warto brać zwłaszcza ruch na stronie internetowej oraz śledzenie interakcji użytkowników.

Trzeba pamiętać, że profesjonalny digital marketing, również w zakresie storytellingu, kładzie mocny nacisk na interakcję z grupą odbiorczą. Często sukcesem cieszą się nieskomplikowane działania, takie jak wezwanie do używania określonych hasztagów, zagłosowanie w ankiecie czy rozwiązanie quizu. 

Zasady cyfrowego opowiadania historii

Omawiając digital storytelling, zdecydowanie warto wspomnieć o jego prekursorze, którym jest Joe Lambert. W swojej książce pt. „Digital Storytelling: Capturing Lives, Creating Community” opisał 7 zasad tej formy opowiadania historii.

Należą do nich:

  • punkt widzenia – najlepiej sprawdza się tu narracja pierwszoosobowa, skoncentrowana na emocjach, nie zaś jedynie na faktach;
  • pytanie kluczowe – powinno wprowadzać nutkę dramatyzmu, budzić napięcie i oczekiwanie na odpowiedź; 
  • aspekt emocjonalny – dzięki wywoływaniu silnych uczuć przekaz zostanie zapamiętany lepiej i na dłużej;
  • nagrywanie głosu – barwa głosu i ton to ważne elementy personalizacji opowieści; 
  • oszczędność elementów i zasobów – w imię zasady mniej znaczy więcej”, nie należy przesadnie rozbudowywać komunikatów;
  • rytm – aby uzyskać i zachować uwagę grupy odbiorców, tempo historii nie może być zbyt jednostajne, ani zbyt bogate w punkty zwrotne;
  • ścieżka dźwiękowa – muzyka i różnorakie dźwięki są w stanie wywołać pożądane skojarzenia i wzmocnić przekaz opowieści. 

Digital storytelling a copywriting

Digital storytelling i copywriting mają wiele punktów wspólnych. 

Przede wszystkim ich głównym celem jest przekazywanie historii w atrakcyjnej formie, aby budować więź z odbiorcami. Dzięki temu grupa docelowa będzie bardziej skłonna do podjęcia pożądanych działań, np. skorzystania z usługi, odwiedzenia danego miejsca czy zaobserwowania profilu. Copywriting jest odpowiedzialny za stworzenie angażującej treści, której digital storytelling nada formę odpowiednią do promowania w cyfrowym świecie. 

Magda Bebel