Darmowe narzędzia do pracy z tekstem
Szukasz bezpłatnych narzędzi, które pomogą Ci generować pomysły na ciekawe treści, pisać oraz poprawiać gotowe teksty? Skorzystaj z tych sprawdzonych przez nasz zespół copywriterów. Na co dzień zajmujemy się pisaniem artykułów blogowych, treści do social mediów i tekstów na strony internetowe. Inspiracji i wsparcia nigdy nie jest za wiele, dlatego niewątpliwie warto wspomagać się ogólnodostępnymi narzędziami. Oto nasz wybór.
Darmowy edytor tekstu – Dokumenty Google
W naszej pracy korzystamy głównie z Dokumentów Google, ponieważ ich obsługa jest intuicyjna, dostępnych jest wiele przydatnych opcji (np. podpowiedzi dotyczące pisowni), a pliki zapisują się w chmurze w czasie rzeczywistym. Plikami można łatwo dzielić się z innymi, wysyłając uprawnienia do samego podglądu lub edycji.
Notatnik – Google Keep
Wolisz notatki w formie tradycyjnej (na papierze) czy elektronicznej? Jeśli przemawia do Ciebie to drugie rozwiązanie, naszym wyborem zdecydowanie jest Google Keep. Dlaczego? Ten notatnik online jest zintegrowany z Dyskiem Google. Nasze zapiski z łatwością możemy przesyłać innym. Notatki mogą przybrać formę checklisty, rysunku i wiele innych. To narzędzie przydaje nam się m.in. do zapisywania pomysłów/linków, gdy nie mamy pod ręką laptopa.
ChatGPT
To jeszcze stosunkowa nowość, jednak większość copywriterów (i nie tylko) chętnie wspomaga się narzędziem opartym na sztucznej inteligencji. Nie oznacza to jednak generowania gotowych treści z jego pomocą – te zwykle nie brzmią najlepiej. Przeważnie od razu da się „wyczuć”, że stoi za nimi oprogramowanie, a nie człowiek. Dlatego nie korzystamy z gotowych tekstów od AI, a służy nam ona raczej np. do generowania pomysłów na artykuły lub wpisy. W tym ChatGPT jest naprawdę dobry!
Answer The Public
To narzędzie SEO, które pozwala na wyszukiwanie pasujących słów kluczowych oraz zapytań. Pozwala nam ono generować pomysły na treści, które będą interesujące z punktu widzenia użytkowników. Ograniczeniem bezpłatnej wersji tego narzędzia jest dostępność zaledwie trzech wyszukiwań dziennie.
Ortograf.pl
To narzędzie służy nam do sprawdzania pisowni gotowych tekstów. Wklejamy treść do sprawdzenia (robi to za nas algorytm), aby następnie otrzymać sugestie dotyczące ortografii i interpunkcji. Ciekawostką jest fakt, że poza językiem polskim, system obsługuje dodatkowo aż 28 innych języków.
Synonimy.pl
Znajdujesz w swoich tekstach sporo powtórzeń? Skorzystaj z darmowego słownika wyrazów bliskoznacznych, który gromadzi ponad 42 000 haseł oraz 500 000 wyrazów bliskoznacznych. Co ciekawe, serwis uzyskał rekomendację od samego Jerzego Bralczyka!
Jasnopis.pl
To narzędzie w wersji bezpłatnej pozwala sprawdzać pod kątem czytelności jedynie bardzo krótkie teksty, do 1800 znaków. Zaznacza on trudniejsze fragmenty tekstu, zbyt długie zdania oraz trudne słowa, które warto zastąpić bardziej zrozumiałymi. Dowolna wersja płatna zawiera funkcję automatycznego upraszczania.
Wordcounter.net
To bezpłatne narzędzie błyskawicznie analizuje tekst pod kątem nie tylko liczby znaków, wyrazów, zdań i akapitów, ale także czasu przeglądania i czytania na głos. Dodatkowo pokazuje wyrazy, których zagęszczenie w tekście jest największe, co pomaga wyeliminować zbędne powtórzenia.
Podsumowanie
Szukanie pomysłów na content, zapisywanie ich, a także optymalizowanie treści pod kątem poprawności językowej i czytelności nigdy nie były tak proste, jak obecnie. Mamy nadzieję, że nasz zestaw startowy narzędzi do samodzielnej pracy z tekstem zda u Ciebie egzamin. Jeśli nie – zawsze możesz liczyć na naszą pomoc w zakresie copywritingu.
Katarzyna Wacławska