Czy każdy copywriter ma swój styl?

Styl to pojęcie, które kojarzymy głównie z modą. Warto dobrze wyglądać, wszak jak nas widzą, tak nas piszą. 😉 

Jednak styl odnosi się nie tylko do ludzi, ale i do … treści. Każdy copywriter ma swój styl – częściej używa określonych sformułowań, konstrukcji czy epitetów. Są jednak pewne normy, które sprawiają, że treść jest dobrze odbierana, zatrzymuje uwagę odbiorcy i spełnia swoją funkcję. Dotyczy to zwłaszcza artykułów blogowych i eksperckich. 

Aby styl tekstu, jaki tworzy copywriter, można było określić jako poprawny, powinien on spełniać niżej opisane warunki.

UMIAR W STOSOWANIU STRONY BIERNEJ

Wiele analiz wykazuje, iż umysł ludzki nie przepada za stroną bierną, bo nie brzmi naturalnie. Jest ona typowa dla dokumentów urzędowych, które na ogół nie są najprzyjemniejszą lekturą. Mając na uwadze komfort czytelnika, strona bierna powinna być przez copywritera unikana.

COPYWRITER OPERUJE PROSTOTĄ

Elokwencja to cecha zdecydowanie pozytywna. Warto od czasu do czasu wplatać bardziej wyszukane słowa, zwłaszcza jeśli pasują do tematyki i kontekstu. Dobry copywriter wie jednak, że nie ma sensu nimi epatować. To zwykle zniechęca odbiorców.

ZAKLĘCIE COPYWRITERA – ZWIĘŹLE I NA TEMAT

Błędne jest przekonanie, że język korzyści powinien tworzyć odrealnione wizje i przesadzone wyobrażenia. Konkret wykazuje ogromną siłę oddziaływania na czytelnika. Dlatego, np. prezentując produkt, należy  poinformować, do czego służy, jak go używać i co zmieni się na lepsze w życiu potencjalnego użytkownika, gdy go zakupi. 

IM KRÓCEJ, TYM LEPIEJ?

Przeważnie zaleca się, aby, tworząc treść, w miarę sprawnie przechodzić do meritum. Nie oznacza to jednak, by zupełnie pomijać wstęp i spostrzeżenia poboczne. Grunt to dostosować długość tekstu i jego poszczególne elementy do tematu, odbiorcy, miejsca publikacji.

Copywriter jest w stanie szlifować swój styl, aby spełniał on uniwersalne wymogi, których zastosowanie zadowoli większość czytelników. Należy jednak mieć na uwadze, że nie sposób usatysfakcjonować wszystkich odbiorców, bo każdy ma własne upodobania. Jedni preferują krótkie teksty o stylu formalnym, inni zaś lubią, dłuższe treści, pisane z humorem i dużą ilością  wątków pobocznych.

Magda Bebel