Copywriter kontra literówki – jak eliminować drobne błędy?

W każdym, nowo powstałym tekście, znaleźć mogą się niedociągnięcia. Najczęściej są to błędy literowe, do których zaliczamy przede wszystkim zmianę kolejności liter w wyrazie, pominięcie znaku bądź powtórzenie go czy też użycie wielkiej litery zamiast małej. Popularna literówka nie powstaje jednak na skutek nieznajomości tematu autora treści ani jego ubytków wiedzy. Błąd ten zdarza się zatem nawet profesjonalnym copywriterom. Jakie są metody eliminacji literówek z tekstu? 

Wsłuchaj się w swoją treść 

Skutecznym sposobem na wychwycenie drobnych niedociągnięć jest skorzystanie z programów do czytania tekstu. Kiedy syntezator mowy czyta powstałą treść, dużo łatwiej zauważyć błędy. Ponadto dowiadujemy się wtedy, czy całość brzmi odpowiednio, spójnie i jest przystępna w odbiorze. Samodzielne przeczytanie tekstu nie jest tak efektywne i wymaga ogromnego skupienia. 

Napisz dziś, przeczytaj jutro

Choć prokrastynacja, czyli tendencja do przekładania obowiązków na później, oceniana jest przez specjalistów jako szkodliwa i negatywna, w pewnym sensie znajduje zastosowanie w copywritingu. Warto pozwolić sobie odpocząć od stworzonego tekstu i wrócić do niego kolejnego dnia. Wypoczęty umysł wychwyci bez problemu nie tylko błędy literowe, ale też wszelkie inne aspekty, wymagające korekty. Proces edycji staje się skuteczniejszy. 

Copywriterskie narzędzia w służbie rzetelnej korekty

Zmysł copywriterski, przy zastosowaniu powyższych metod, z pewnością poradzi sobie z wyeliminowaniem błędów w tekście. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby, na etapie korekty i edycji treści, skorzystać z pomocy odpowiednich narzędzi w formie online. Warto upewnić się, że każde zdanie jest wolne od potknięć, za pomocą systemów takich jak:  

  • ortograf.pl, 
  • jasnopis.pl, 
  • korektoronline.pl,
  • zecerka.pl.

Wszystkie one nie tylko wspomagają szybsze zauważenie błędów literowych, ale też rozpatrują tekst pod kątem poprawności stylistycznej, ortograficznej czy typograficznej

Mała zmiana, wielki efekt 

Praca nad daną treścią przez dłuższy czas powoduje, że nasz umysł się do niej przyzwyczaja. Dużo trudniej wtedy o spostrzegawczość w poszukiwaniu błędów i obiektywną ocenę poprawności. Skutecznym trikiem może zatem okazać się zmiana czcionki – jej rodzaju, wielkości, koloru. Wprawdzie nadal czytamy ten sam materiał, jednak nie jest on już tym „opatrzonym”. Warto dać też odpocząć od ekranu zmęczonym oczom i wydrukować powstały tekst, aby móc prześledzić go z kartki

Korekta i redakcja tekstu – jeden cel, wiele sposobów

Wprowadzanie poprawek do powstałej treści i zadbanie o jej odpowiednią formę to etapy równie istotne, jak sam proces pisania. Dokonując korekty, wybrać można jedną z powyższych metod lub zastosować wybrane, a nawet wszystkie. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby copywriter opracował własne strategie eliminacji niedociągnięć w tekście. Należy jednak pamiętać, aby podczas wdrażania modyfikacji nie naruszyć zasad SEO i fraz kluczowych. 

Magda Bebel