Artykuły sponsorowane – czym są i jak je pisać?

Artykuły sponsorowane to treść zawierająca lokowanie produktu, publikowana odpłatnie na zewnętrznych portalach o szerokim zasięgu. Od treści redakcyjnej różni się specjalnym oznaczeniem, np. „reklama” lub „treść sponsorowana”. Przeważnie zamieszczane jest ono na początku lub na końcu artykułu. Jednak, co warte zaznaczenia, artykuł sponsorowany nie jest przede wszystkim reklamą. Jego głównym zadaniem jest wniesienie wartości dla odbiorcy – przeważnie są to porady. Lektura takiego tekstu z założenia powinna pomóc w rozwiązaniu ich problemów, a optymalnie: podsunąć gotowe rozwiązania, w postaci oferowanej przez Twoją firmę usługi lub produktu. W treści sponsorowanej reklama pojawia się niejako przy okazji, nie jest nachalna

Artykuły sponsorowane – cele

Bezpośrednim celem publikowania tego rodzaju contentu nie jest sprzedaż – jest to jedynie cel pośredni. W treściach sponsorowanych chodzi przede wszystkim o budowanie świadomości konkretnego produktu, usługi, lub szerzej marki i utrwalanie pozycji budzącego zaufanie eksperta. W przypadku artykułów sponsorowanych celami marketingowymi mogą być zatem:

  • zwiększanie świadomości marki,
  • zbudowanie pozycji eksperta,
  • informowanie odbiorców o oferowanych produktach/usługach,
  • wzrost ruchu w witrynie internetowej,
  • zwiększenie sprzedaży.

Artykuły sponsorowane – korzyści

Główną korzyścią publikowania treści sponsorowanych, w portalach o szerokim zasięgu, jest możliwość dotarcia do większego grona odbiorców. To bezpośrednio przełoży się na ruch na Twojej stronie, a finalnie na zwiększenie sprzedaży produktów i usług.

Standardowe formaty reklamy, np. banery, często nie przynoszą założonych efektów. Duża część internautów stosuje oprogramowanie blokujące. Jeszcze inni nauczyli się ich nie zauważać – to zjawisko nazywane jest ślepotą banerową. 

Zupełnie inaczej jest w przypadku treści sponsorowanych, które nie są tak wszechobecne i nachalne, jak banery, oraz trafiają do odbiorców, którzy mają już uświadomioną potrzebę skorzystania z produktu lub usługi.

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Przede wszystkim pisz z myślą o swoim odbiorcy, a nie o wciśnięciu mu swojego produktu. Artykuł sponsorowany powinna cechować wysoka jakość, z nakierowaniem na potrzeby, rozterki i wątpliwości Twojego potencjalnego klienta. 

Forma artykułu sponsorowanego

Popularną formą treści sponsorowanej jest artykuł poradnikowy, w którym podsuwasz odbiorcy gotowe rozwiązania jego problemów. Pamiętaj jednak, aby nie skupić się nadmiernie na wychwalaniu swojego produktu. Zamiast tego skoncentruj się na dostarczeniu wysokiej jakości treści, przydatnej z punktu widzenia użytkownika, a swój produkt zaprezentuj jako jedno z możliwych rozwiązań. 

Kolejną chętnie stosowaną formą treści sponsorowanych jest artykuł ekspercki. Jego zadaniem jest dostarczenie odbiorcom specjalistycznej wiedzy, popartej wynikami badań naukowych i wypowiedziami ekspertów. Tego typu treść może mieć formę wywiadu z przedstawicielem firmy. 

Tematyka artykułu sponsorowanego

O czym pisać? Skup się na tym, czego poszukują Twoi odbiorcy – tutaj niezwykle pomocne mogą być wyszukiwarki słów kluczowych. Innym poczytnym tematem treści sponsorowanych są nowinki – artykuł może poinformować odbiorców, jakie nowe rozwiązania możesz im zaoferować. 

Długość i konstrukcja tekstu

Długość tekstu może być podyktowana wytycznymi wydawcy, jednak jeśli w tym zakresie masz względną dowolność, pamiętaj, aby nie wydłużać treści na siłę. Pisz rzeczowo, bez „lania wody”. Podobnie jak w przypadku innych artykułów, również w odniesieniu do treści sponsorowanych, zadbaj o właściwą konstrukcję tekstu. Wymyśl chwytliwy tytuł, podziel tekst na akapity, a najważniejsze treści wypunktuj lub zaznacz pogrubieniem

Skorzystaj z fachowego wsparcia zespołu copywriterów!

Napisanie artykułu sponsorowanego wydaje Ci się wysiłkiem ponad miarę? Skontaktuj się z nami, a nasi copywriterzy zajmą się stworzeniem dla Ciebie treści sponsorowanych zgodnie z przekazanymi wytycznymi.

Katarzyna Wacławska